810 2313

독자의 상호텍스트적 의미 구성 원리 - 은유적 관계와 환유적 관계를 중심으로 -

Title
독자의 상호텍스트적 의미 구성 원리 - 은유적 관계와 환유적 관계를 중심으로 -
Other Titles
Principles of Constructing Intertextual Meaning by Intersubjective Readers - Focusing on Metaphoric and Metonymic Relation of Texts -
Author
정재찬
Keywords
상호텍스트성; 문학 감상 교육; 독자의 의미 구성; 은유; 환유; 치환; 병치; intertextuality; literature reading education; reader’s meaning-constructing; metaphor; metonymy; diaphor; epiphor
Issue Date
2018-12
Publisher
한국문학교육학회
Citation
문학교육학, v. , no. 61, page. 237-267
Abstract
상호텍스트성을 통한 문학교육은 섭렵과 주해 방식의 문학교육에서 벗어나그 대안적 교육 방안으로 제시된 바 있다. 이는 학습자들이 상호텍스트성을 통해 텍스트 간의 관계를 발견하고, 이를 감상 텍스트로 생산하는 과정을 모두포함한다. 독자가 발견하는 텍스트 간의 관계를 은유적 관계와 환유적 관계로나눌 수 있으며, 이를 감상 텍스트로 구성할 때 활용하는 의미화 방식을 치환과 병치로 나눌 수 있다. 이러한 은유와 환유의 원리와 특징을 중심으로 상호텍스트적 의미 구성의 네 가지 원리를 살펴보았다. 이 글은 독자의 요소가 크게 개입되는 상호텍스트성을 통한 문학교육의 개별성을 체계화하고, 학습 독자의 실천적 국면에 적용할 수 있는 이론적 기반 마련으로서 의의가 있다. This study examines the principles of constructing intertextual meaning by readers when they product appreciating texts in literature education based on Intertextuality. The literature education based on intertextuality is suggested to be a substitution of the literature education of ‘coverage’ and ‘exegesis.’ In order to materialize the literature education based on intertextuality, the principles of constructing intertextual meaning must be came out into the open.Therefore, this study examines the principles by using the concepts and characteristics of ‘metaphor’ and ‘metonymy’ which are not only the two ways of thinking about relationship of two objects, but also the two methods of constructing texts. Thus, this study suggests four principles of constructing intertextual meaning by readers, and then applies the principles to proficient intertextual reader’s appreciating texts. These four principles would be a available concepts to anaylze the students’ texts to materialize the literature education based on intertextuality.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002421891https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120883
ISSN
1229-487X
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
Files in This Item:
독자의 상호텍스트적 의미 구성 원리 - 은유적 관계와 환유적 관계를 중심으로 -.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE