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프로젝트관리 방법론 도입에 대한 행동경제학적 영향 : Coupling과 Heuristic 관점으로

Title
프로젝트관리 방법론 도입에 대한 행동경제학적 영향 : Coupling과 Heuristic 관점으로
Other Titles
Behavioral Economic Impact on Introduction of Project Management Methodology : From Perspectives of Coupling and Heuristic
Author
김승철
Keywords
프로젝트매니지먼트; 프로젝트관리; 프로젝트관리방법론; 행동경제학; 커플링; 편익; 비용; 휴리스틱; Project Management; Project Management Methodology; Behavioral Economy; Coupling; Benefit; Cost; Heuristic
Issue Date
2018-11
Publisher
한국경영컨설팅학회
Citation
경영컨설팅연구, v. 18, no. 4, page. 129-140
Abstract
연구는 프로젝트 방법론을 도입하는 데 있어 도입주체의 비합리적인 선택의 이유를 커플링과 휴리스틱을 중심으로 행동경제학적 관점에서 풀어보고자 한다. 프로젝트관리 성과나 프로젝트관리 성숙도 등 프로젝트 관리 방법론 도입 이후에 대한 연구는 다수 존재하고 있으나, 프로젝트관리 방법론 도입이전의 행동의도에 대한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 프로젝트관리 방법론 도입 이전에 방법론의 도입이 가진 편익과 비용이 도입의지에 어떻게 영향을 미치는지에 대한 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 기존 커플링과 휴리스틱에 대한 선행연구를 바탕으로 프로젝트관리 방법론 도입에 대한 행동경제학적 영향을 밝히고자 ‘자각된 편익’, ‘자각된 비용’, ‘커플링’, ‘기준점과 조정 휴리스틱’, ‘대표성 휴리스틱’, ‘가용성 휴리스틱’, ‘도입의지’를 핵심변수로 구성하여 연구를 진행하였다. 프로젝트 관리 방법론을 사용자를 대상으로 한 129부의 설문을 통해 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 구조방정식 분석, 조절회귀 분석을 시행하여 본 연구의 연구모형을 검증하였다. 주요한 분석결과는 다음과 같다.첫째. 자각된 편익이 커플링에 부의 영향을 주고 있으며, 사람은 자각된 편익보다 자각된 비용에 더 연결 지어 생각하는 것을 알 수 있었다. 즉, 커플링에 있어서 자각된 편익보다 비용에 더 민감하다. 둘째. 자각된 비용은 커플링을 강하게 일으키면서 도입의사에 부의 영향을 미친다. 커플링이 강할수록 도입의사는 낮아진다. 셋째. 휴리스틱이 커플링이 도입의지에 미치는 영향에 조절효과로서 작용한다는 것을 확인할 수 있었다. 즉, 자각된 편익과 비용뿐만이 아닌 자신만의 기준이나, 대표적 특징, 최근 경험이 의사결정에 영향을 준다. 본 연구는 프로젝트관리 방법론 도입의지에 있어서 비합리적인 의사결정을 행동경제학적 관점에서 검증했다는 점에서 연구의의가 존재한다. This study solves the reasons of irrational choice of adopters from the perspectives of behavior economics with coupling and heuristic in introduction of project management methodology. There are many researches on the project management methodology such as project management performance and project management maturity. However, there is a lack of research on the behavioral intent before introducing the project management methodology. Therefore, we have studied how the benefits and costs of adopting the methodology affect the intention to introduce the project management methodology. This study clarifies the behavioral economic impacts of introducing project management methodology based on previous studies on existing couplings and heuristics, This study considers ‘Perceived Benefit’, ‘Perceived Cost’, ‘Coupling’,‘Anchoring and Adjustment Heuristic’, ‘Representative Heuristic’, ‘Availability Heuristic’ and ‘Intention to Introduce’ as key variables. The research model of this study was verified through exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, structural equation analysis, and regression analysis through 129 survey questionnaires sent to person who is using the project management methodology. The main results are as follows.First, It was found that the perceived benefits had a negative impact on the coupling and that the person was more likely to associate with a perceived cost than perceived benefit. That is, it is more cost sensitive than the benefit in coupling. Second, Perceived costs have a strong correlation and a negative impact on the intention to introduce. The stronger the coupling, the lower the intention to introduce. Third, Heuristic acts as a moderating variable on the influence of coupling on the intention to introduce. In other words, not only the benefits and costs, but also your own standards, representative characteristics, and recent experience affect decision making. The significance of the study is verifying irrational decision making on the intention to introduce a project management methodology from a behavioral economics perspective.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=346563https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120478
ISSN
1598-172X
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