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사춘기 청소년의 개인공간 스타일 유형화 및 선호도 분석

Title
사춘기 청소년의 개인공간 스타일 유형화 및 선호도 분석
Other Titles
Classification and Preference Analysis of Personal Space Style of Adolescents
Author
황연숙
Keywords
사춘기 청소년; 개인공간; 사용자 중심; 스타일 유형; 유형화; 선호도; Adolescent; Personal Space; User-Oriented; Style Type; Classification; Preference
Issue Date
2018-10
Publisher
한국실내디자인학회
Citation
한국실내디자인학회 논문집, v. 27, no. 5, page. 3-12
Abstract
연구 배경: 현대사회에서의 청소년들은 자주적이고 진취적인 성향을 보이며 다양한 개성 추구와 자기표현의 욕구가 강하다. 이에 따라 청소년들이 가장 많은 시간을 보내는 개인공간은 프라이버시 확보와 동시에 개성을 키울 수 있는 중요한 공간이 되고 있다. 최근에는 청소년 개인에 따라 다양한 유형의 디자인들이 선호되고 있으며 개성과 가치를 존중하는 사용자 중심형 공간으로 변화되고 있다.사춘기(9∼16세경)에 이른 청소년의 경우, 심리적으로 불안할 때 안정을 되찾고 정서를 함양할 수 있도록, 취향에 따라 다원화된 개인공간이 필수적으로 요구되어진다.또한 이 시기는 성공적인 인생의 방향을 결정지을 수 있는 매우 중요한 단계이므로, 정서적으로 예민한 상태에서 올바른 자아정체성의 형성이 이루어질 수 있도록, 사춘기 청소년의 개인공간은 그들의 가치관에 따른 선호를 중심으로 계획되어야 할 것이다.연구 목적: 본 연구는 사춘기에 해당하는 초·중학생을 중심으로, 개인공간 스타일을 유형화하고 이에 따른 선호도를 분석하여 사춘기 청소년의 개인공간 계획을 위한 기초자료를 제시하는 것에 목적을 둔다.연구 방법: 본 연구는 다음과 같은 방법으로 진행되었다.첫째, 문헌과 선행연구를 통해 사춘기 청소년 및 실내 스타일에 관한 이론적 배경을 고찰하였다.둘째, 사춘기 청소년의 개인공간에 대한 각 유형별 대표사진을 추출하고자 하였다. 이를 위해 국내 주요 가구회사의 E-카탈로그 및 실내디자인 관련 웹사이트를 선정하고, 검색에 필요한 키워드를 조사하여 청소년의 개인공간 컨셉(concept)사진을 수집하였다. 그리고 실내디자인전문가를 구성하여 각 유형별 대표사진을 추출하였다.셋째, 사춘기 청소년의 개인공간 스타일에 대한 관심도와 스타일 선호도를 파악하기 위해 초·중학교 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다.넷째, SPSS Statistics v.25 통계분석프로그램을 통해 빈도분석, t-test, χ2검정을 실시하여 기본적인 기술통계와 개인공간 스타일에 대한 관심도 및 스타일 선호도를 분석하였다.다섯째, 분석을 통해 얻은 결과로부터 연구의 최종 결론을 도출하였다.결론: 본 연구의 결론은 다음과 같다.첫째, 청소년의 개인공간 스타일은 모던, 로맨틱, 캐주얼, 인더스트리얼, 펑키, 내추럴 스타일로 크게 6가지 유형으로 분류되었다.둘째, 청소년의 개인공간 스타일에 대한 관심도는 전반적으로 높은 편으로 나타났으며, 성별과 학년에 따라 각각 유의한 차이를 보였다.셋째, 청소년의 개인공간 스타일 선호도에서는 전반적으로 모던과 내추럴 스타일에서 높은 선호도를 보였으며, 각 스타일 유형과 성별 간에 유의한 차이를 보였다. Adolescents are in an emotionally sensitive state. They must maintain psychological health and establish an ego identity. The personal space in house should be planned for their preferences. Thus, this study classified the personal space style of adolescents and analyzed their preference. As a result, the following conclusions were drawn. First, adolescent's personal space style is divided into 6 types as modern, romantic, casual, industrial, funky, and natural style. The modern style was straightforward and simple. And a restrained atmosphere was produced. The romantic style is made of curvaceous décor, with bright colors and a cozy atmosphere. In the casual style, primary colors were used in walls, fabrics, etc. and the ambience was lively. The industrial style consisted of metalwork, brick, etc. throughout the room, and a vintage atmosphere was also created. In the funky style, the graffiti was drawn on the walls and small items, and the atmosphere was informal and free. The natural style was mostly used in furniture and floor, and the soft colors such as white, oak, and beige color were mainly used. Second, the interest of the adolescents in the personal space style was generally high, and there were significant differences according to gender and grade. As for gender, female students showed more interest than boys, and elementary school students showed higher interest than middle school students. Third, the personal space style preference of adolescents showed a high preference in modern and natural style, and there was a significant difference between each style and gender. Especially, boys showed higher preference than girls in casual and funky style, and girls showed higher preference than boys in romantic and natural style. On the other hand, it was found that there was no significant difference in preference between styles according to the grade. Therefore, the style preference between elementary school students and middle school students was not significantly different.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07549336&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120204
ISSN
1229-7992
DOI
10.14774/JKIID.2018.27.5.003
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COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Articles
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