Heidegger 존재론에 비추어 본 교육공학 재개념화: 처방의 의미를 중심으로
- Title
- Heidegger 존재론에 비추어 본 교육공학 재개념화: 처방의 의미를 중심으로
- Other Titles
- Reconceptualization of Educational Technology in the Light of Heidegger’s Theory of Being: Focusing on Meaning of Prescription
- Author
- 유영만
- Keywords
- 교육공학; 정체성; 이론과 실제; 전향적과 후향적; 하이데거; 존재론; educational technology; identity; theoretical and practical; prospective and retrospective; Heidegger; theory of being
- Issue Date
- 2018-09
- Publisher
- 한국교육공학회
- Citation
- 교육공학연구, v. 34, no. 3, page. 649-678
- Abstract
- ‘잘 가르치는 일’로서 교육공학은 모종의 처방적인 활동임이 틀림없다. 이 점에서 교육공학은 일종의 도구적 성격을 갖는다. 하지만, 처방이 목적, 내용과 분리될 수 없다는 점은 교육공학을 단순히 도구적 성격만으로 설명할 수 없음을 명확히 드러낸다. 이처럼 교육공학의 본질을 파악하기 위해서는 교육의 목적과 내용과 연계하여 처방의 의미를 규명해야 한다. 이에 본 연구는 교육공학의 현상 이면에 보이지 않는 본질을 드러내고자 존재 의미에 대해 탐색한 철학자인 Heidegger의 철학에 비추어 교육공학을 재개념화하였다. Heidegger 존재론에 비추어 본 교육공학은 존재자적 교육공학과 존재론적 교육공학으로 구분된다. 이때 존재자적 교육공학은 실제적 지식, 실용교육, 전향적 관점의 적극적 처방을 지향한다. 반면, 존재론적 교육공학은 이론적 지식, 인간교육, 후향적 관점의 소극적 처방을 지향한다. 그러나 두 가지 교육공학은 서로 혼동해서는 안 되지만, 그렇다고 분리되어 존재하는 것도 아니다. 실제 교육 활동에 있어서 교육공학의 두 가지 존재 양식은 모두 필요하며, 경우에 따라서 두 가지 존재 양식은 상호보완적으로 작용할 수 있다. 본 연구에서는 교육공학의 두 가지 존재 양식을 통합할 수 있는 모형을 제시하였다. 이것은 이론적 지식의 축적을 통해 자신의 안목을 넓히고, 대상에 대한 깊은 이해를 바탕으로 실제적 처방이 이루어질 때, 비로소 심층적 지식을 전수할 수 있다는 것을 시사한다.As a “well-teaching activity” educational technology is prescriptive, thus having a kind of instrumental meaning. However, the fact that prescription cannot be separated from educational aims and subject matter clearly reveals that educational technology cannot be explained simply by its instrumental nature. In order to understand the essence of educational technology, it is necessary to identify the meaning of prescription in connection with the educational aims and subject matter. Therefore, this study re-conceptualized educational technology in the light of the philosophy of Heidegger, who has explored the meaning of being in order to determine the intrinsic value of educational technology. Educational technology in the light of Heidegger’s theory of being is divided into “ontic educational technology” and “ontological educational technology,” in accordance with the aspects of explanation and understanding of existence. “ontic educational technology” pursues practical knowledge, practical education, and positive prescription from the perspectives of prospective thinking. On the other hand, “ontological educational technology” pursues theoretical knowledge, humanity education, and negative prescription from the perspectives of retrospective thinking. However, although two aspects of educational technology are sharply contrasted, they do not exist separately. In actual educational activities, both aspects of educational technology are necessary and, in some cases, can complement each other. In this study, we present a model, which integrates these two different aspects of educational technology. This implies that the not-yet-manifested knowledge can be transferred only when practical prescriptions are made, based on the accumulation of theoretical knowledge from a teacher's own existential awakening and caring for the learners' being.
- URI
- https://www.kset.or.kr:5003/sub.php?code=02_soci010601&mode=view&no=579&category=&page=1&search=&keyword=https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/119945
- ISSN
- 1225-424X
- DOI
- 10.17232/KSET.34.3.649
- Appears in Collections:
- COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
- Files in This Item:
- Heidegger 존재론에 비추어 본 교육공학 재개념화 처방의 의미를 중심으로.pdfDownload
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML