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이주배경 학생 밀집에 따른 교사의 어려움: 학교장의 문화감응적 교수리더십의 조절효과

Title
이주배경 학생 밀집에 따른 교사의 어려움: 학교장의 문화감응적 교수리더십의 조절효과
Other Titles
The moderating effect of the principal’s culturally responsive leadership on teachers’ perceived challenges in culturally diverse schools
Author
함승환
Keywords
이주배경 학생; 이주민 밀집지역 학교; 문화감응적 교수리더십; 교수 불확실성 관리; immigrant children; immigrant residential concentration; culturally responsive leadership; instructional uncertainty management
Issue Date
2018-09
Publisher
한국교원교육학회
Citation
한국교원교육연구, v. 35, no. 3, page. 127-152
Abstract
국내 이주민 밀집지역 소재 학교라는 특수한 사회문화적 맥락 속에서 교사는 다양한 형태의 어려움을 경험한다. 본 연구는 특히 학습지도의 어려움에 초점을 두고 이러한 어려움이 학교장의 효과적인 문화감응적 교수리더십에 의해 경감될 수 있을 가능성에 주목하였다. 서울과 경기의 이주민 밀집지역 학교 교사로부터 수집된 자료를 바탕으로 관련 분석이 진행되었다. 분석 결과, 학교에 이주배경 학생이 높은 비율로 재학할수록 교사가 경험하는 학습지도의 어려움도 커지는 경향이 확인되었다. 하지만 이러한 정적 관계는 학교 간 편차를 보였는데, 학교장의 문화감응적 교수리더십이 높은 수준에서 발휘되는 학교일수록 그 관계가 덜 뚜렷하게 나타났다. 이는 학교 내 학생 구성의 다양성 증대에 따른 불확실성 증폭이 반드시 교사의 어려움 증가로 직결되는 것은 아니라는 점을 시사한다. 이주민 밀집지역 소재 학교에서 교사가 당면하게 되는 추가적인 불확실성이 교사가 체감하는 어려움의 증가로 이어지는 정도는 학교장의 리더십 변수에 의해 일부 조절될 수 있는 것으로 보인다.Increasing cross-border mobility and migration in today’s globalized world gives rise to culturally diverse schools, which calls for new practices of school leadership and classroom instruction. Focusing on the notion of culturally responsive instructional leadership, this study aims to empirically examine whether effective principal leadership may alleviate teachers’ perceived challenges associated with teaching immigrant-background children. The data came from the Korea Multicultural Education Survey 2017. A portion of the data was used in this study, i.e., the portion collected from teachers whose schools were located in areas of immigrant residential concentration. The results clearly showed that the proportion of immigrant-background children at school was positively associated with the level of teachers’ perceived challenges. However, such an association became weaker as principal leadership was performed to a greater degree in a culturally responsive way. It appears that the increase in teachers’ instructional uncertainty arising from student diversity does not necessarily result in the increase in their perceived challenges. The principal’s culturally responsive leadership may moderate the relationship between student diversity and teachers’ perception of it as a source of difficult challenges.
URI
http://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002386850https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/119869
ISSN
1738-7256
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
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