422 1522

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author유성호-
dc.date.accessioned2019-12-08T18:13:45Z-
dc.date.available2019-12-08T18:13:45Z-
dc.date.issued2018-08-
dc.identifier.citation한국시학연구, v. , no. 55, page. 71-94en_US
dc.identifier.issn1229-1943-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002379145-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/119595-
dc.description.abstract오장환은 리얼리즘과 모더니즘의 대립 자체를 철저하게 허구화한 시인이다. 그것은 오장환의 시가 그러한 이념적, 방법적 프리즘으로 규정되기에는 그 안에 너무도 많은 이질적 요소를 함유하고 있기 때문이기도 하고, 그가 지속적으로 주체의 개진 문제와 현실과의 접점 문제를 고민하며 그 양상을 시적으로 실천해왔기 때문이기도 하다. 이러한 관점에서 볼 때, 우리는 오장환을 ‘아방가르드의 시인’으로 읽어볼 필요와 마주치게 된다. 그만큼 그는 식민지 자본주의의 모순에 대해 남다른 반응을 하였고 그것의 전면적 부정과 비판에 나섰다. 하지만 이러한 그의 비판적 안목은 해방기에 이르러 아방가르드의 미학적 저항보다는 현실에 직접 뛰어들려는 정치적 전위로서의 의지가 도드라지는 쪽으로 기울어간다.오장환의 이러한 지향을 가능하게 했던 것 가운데 하나가 바로 임화와의 영향관계이다. 임화는 1930년대 후반에 자신의 낭만주의론(論)을 펼쳐갈 때 자신의 시론적 지향과 가장 상부하는 존재로 오장환을 적극 발견하고 호명하였다. 그리고 오장환은 자신의 시와 산문을 통해 임화의 생각과 맞닿는 정서와 사유를 여러 번 피력함으로써 신진시인 가운데 유난히 임화와 근친성을 가지게 되었다. 궁극적으로 그들은 해방기와 월북 시기까지 동일한 노선을 가지고 활동함으로써 마침내 정치적 귀착지까지 같게 되었다. 이는 일방적 영향관계라기보다는 오장환의 편력이 펼쳐져가는 가운데, 임화의 변모 양상이 일종의 참조항이 되면서 오장환의 변화를 견인했던 것이라고 할 수 있다. 결국 우리는 근대 시사의 전통에서 이례적인 아방가르드 시인으로서, 리얼리즘과 모더니즘의 타성적 분법(分法)을 넘어선 치열한 시정신의 전범으로서 오장환을 기록해갈 수 있을 것이다. Oh Jang-hwan is a poet who thoroughly fictionalized the opposition between realism and modernism. It is because that there were too many different elements in his poems to be defined by thus ideological and methodological prism and also, because he had been consistently agonizing over the issue of the statement of the subject and contact point with reality and carried it out with his poems. From this point of view, it is needed to read his poems as that of ‘avant-garde poet.’ That much, he responded unusually to the contradictions of colonial capitalism, and fully denied and criticized it. However, his critical discernment began to lean toward the political avant-garde in which the will to dive into the reality was more protruding than aesthetical resistance of the avant-garde.One of the reason for this tendency to be possible was the influential relation with Im Hwa. Im Hwa found and called Oh Jang-hwan as the person to be matched very well with the orientations of his criticisms when he was putting forth his theory of romanticism at the late 1930s. And several times, thorough his poems and essays, Oh jang-hwan expressed his emotion and thoughts fitted with those of Im Hwa and had come to have more similarity with Im hwa than other new poets. Ultimately, their political destination had come to be the same because they worked with the same line till the period of post-liberation and defection to the North Korea. This is not the result of one-sided influence. It seems that the transfiguration of Im Hwa became the reference and brought the change of Oh Jang-hwan. After all, Oh Jang-hwan could be described as an exceptional avant-garde poet and as an example of poet who maintained the intense poetic ethos passing over the habitual dividing of realism and modernism in the history of modern Korean poetry.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 한양대학교 교내연구지원사업으로 연구되었음(HY-2016년도)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국시학회en_US
dc.subject임화en_US
dc.subject아방가르드en_US
dc.subject리얼리즘en_US
dc.subject모더니즘en_US
dc.subject해방 후en_US
dc.subjectOhen_US
dc.subjectJang-Hwanen_US
dc.subjectImen_US
dc.subjectHwaen_US
dc.subjectavant-gardeen_US
dc.subjectrealismen_US
dc.subjectmodernismen_US
dc.subjectpost-liberation perioden_US
dc.title오장환 시의 흐름과 위상 ― 임화와의 관련성을 중심으로en_US
dc.title.alternativeThe Flow and Status of Oh, Jang-Hwan’s Poemsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no55-
dc.identifier.doi10.15705/kopoet..55.201808.003-
dc.relation.page71-94-
dc.relation.journal한국시학연구-
dc.contributor.googleauthor유성호-
dc.contributor.googleauthorYoo, Sung-Ho-
dc.relation.code2018018349-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF HUMANITIES[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF KOREAN LANGUAGE & LITERATURE-
dc.identifier.pidcritic-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE