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dc.contributor.author김남조-
dc.date.accessioned2019-12-08T18:08:38Z-
dc.date.available2019-12-08T18:08:38Z-
dc.date.issued2018-08-
dc.identifier.citation관광연구, v. 33, no. 5, page. 43-66en_US
dc.identifier.issn1226-2501-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3623654-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/119572-
dc.description.abstract문화유산관광이 지속적으로 성장함에 따라 근대문화유산관광지를 상품화하는 경향이 증가하고 있다. 그러한 가운데 문화유산이 갖고 있는 가치가 왜곡되지 않도록 진정성을 확보하는 것이 중요하다.본 연구에서는 근대문화유산관광지를 대상으로 객관적 진정성, 체험, 실존적 진정성, 만족 간의 영향관계를 규명하고자 하였다. 연구대상지는 근대문화유산관광지로 각광받고 있는 인천 개항장 문화지구이다. 본 연구에서는 이 지역을 방문한 관광자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 290부의 유효 표본을 분석에 사용하였다.그 결과 객관적 진정성이 실존적 진정성에 영향을 미치며, 실존적 진정성은 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 객관적 진정성과 실존적 진정성의 관계에서 인지체험과 관계체험의 부분매개 역할이 확인되었으며, 관계체험이 인지체험보다 부분매개효과가 더 높은 것으로 밝혀졌다. 한편, 객관적 진정성은 감각체험과 감성체험에 영향을 미치지만 이 두 가지 체험이 실존적 진정성에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.이를 통해 근대문화유산관광지에서 만족을 높이기 위한 체험 및 진정성의 관계를 규명하였으며, 구체적인 체험환경 조성 및 프로그램 개발에 대한 시사점을 제시하였다. As cultural heritage tourism continues to grow, there is an increasing tendency to commercialize modern cultural heritage site. In such a situation, it is important to secure authenticity so that the value of cultural heritage is not distorted.The purpose of this study is to investigate the relationship between objective authenticity, experience, existential authenticity and satisfaction in modern cultural heritage site. The study area is the Cultural District of Incheon Port‘s Area, which is well known as a modern cultural heritage site. In this study, a survey was conducted for the tourists visiting the area, and a total of 290 valid samples were used for the analysis.As a result, objective authenticity affects existential authenticity, and existential authenticity affects satisfaction. Also, it was found that the partial mediating role of ’think experience’ and ‘relate experience’ was found in the relationship between objective authenticity and existential authenticity, and it was found that the relate experience was more partial mediating effect than think experience. On the other hand, although objective authenticity affects ‘sense experience’ and ‘feel experience’, these two experiences do not affect existential authenticity.Through this study, I clarified the relationship between experience and authenticity in order to increase satisfaction in modern cultural heritage site, and suggested implications for concrete creating experience environment and program development.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한관광경영학회en_US
dc.subject진정성en_US
dc.subject전략적 체험 모듈 - SEMsen_US
dc.subject만족en_US
dc.subject인천 개항장 문화지구en_US
dc.subjectModern cultural Heritage Siteen_US
dc.subjectAuthenticityen_US
dc.subjectStrategic Experience Modulesen_US
dc.subjectSatisfactionen_US
dc.subjectCultural District of Incheon Port’s Areaen_US
dc.title근대문화유산관광지의 객관적 진정성, 체험, 실존적 진정성, 만족 간의 영향관계: 인천 개항장 문화지구를 중심으로en_US
dc.title.alternativeThe Effect Relationship Between Objective Authenticity, Experience, Existential Authenticity and Satisfaction of Modern Cultural Heritage Site : Focused on the Cultural District of Incheon Port’s Areaen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no5-
dc.relation.volume33-
dc.identifier.doi10.21719/IJTMS.33.5.3-
dc.relation.page43-66-
dc.relation.journal관광연구-
dc.contributor.googleauthor송주연-
dc.contributor.googleauthor김남조-
dc.contributor.googleauthorSong, Juyeon-
dc.contributor.googleauthorKim, Namjo-
dc.relation.code2018018501-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF TOURISM-
dc.identifier.pidnjkim-
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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