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수용전념치료 부모교육 집단상담 프로그램의 개발과 타당성 연구

Title
수용전념치료 부모교육 집단상담 프로그램의 개발과 타당성 연구
Other Titles
A Development and Validation of the Parenting Group Counseling Program based on Acceptance Commitment Therapy
Author
조한익
Keywords
수용전념치료; 부모교육 프로그램; 양육스트레스; 부모효능감; 양육수용행동; 마음챙김 주의자각; 심리적 수용; Acceptance Commitment Therapy(ACT); Parenting group counseling program; Parenting stress; Parenting acceptance
Issue Date
2018-06
Publisher
한양사이버대학교 종합연구원
Citation
사이버교육연구, v. 12, no. 1, page. 31-45
Abstract
본 연구에서는 수용전념치료(Acceptance Commitment Therapy: 이하 ACT)를 토대로 부모교육 집단상담 프로그램을개발하고 그 타당성을 검증하고자 하였다. 연구참여자는 현재 H사이버대학교에 재학 중인 학생들로서 자녀를 양육하고있으며, 양육스트레스 점수가 80점 이상인 재학생들이었다. 수용전념치료 부모교육 집단상담 프로그램의 타당성을 검증하기 위해 3개 영역의 8개의 변인들이 측정변인들로 사용되었다. 그 변인들은 첫째 양육관련 변인들-양육스트레스, 부모효능감, 양육수용행동, 둘째 부적 정서관련 변인들-우울과 불안, 그리고 수용전념치료 핵심치료요소 변인들-수용행동, 마음챙김 주의자각, 자기자비 등이었다. 결과분석에서 치료집단 15명과 통제집단 15명 등, 총 30명의 자료가 사용되었다. 또한 치료집단에 실시된 ACT 부모교육 집단상담 프로그램은 주 1회 180분씩 총 8회기에 걸쳐 진행되었다. 반복측정 변량분석을 통해 실시된 집단 간 치료효과 분석 결과 치료집단이 통제집단에 비해 양육스트레스, 우울, 불안 변인들은 유의미하게 감소하였고, 부모효능감, 양육수용행동, 마음챙김 주의자각, 자기자비 등은 유의미하게 증가하였다. 마지막으로 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구를 위한 시사점이 논의되었다.The present study was designed to develop the parenting group counseling program based on Acceptance Commitment Therapy (ACT), and to test the validity of this program. Participants were consisted of 30 mothers who were enrolled in H cyber university and scored higher than 80 points on the Parenting Stress Index (PSI). For validating this program, 8 variables-parenting stress, parenting sense of competence, parenting acceptance, the psychological distress variables-depression and anxiety, and ACT’s 3 important therapeutic variables-psychological acceptance, mindful attention awareness, self compassion-are measured. Data were collected from 15 subjects in the ACT-treatment group and 15 in the control group over the course of 8 therapy sessions. Through repeated ANOVA tests, results showed a significant reduction of parenting stress and psychological distress variables, and significant increase of parenting sense of competence, parenting acceptance, psychological acceptance, mindful attention awareness, and self compassion variables in the experimental group. Finally the necessity for development of ACT parenting group counseling program and effectiveness of ACT parenting program are discussed and also the significance and limitations of this research, as well as implications for future research, is discussed.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026808870https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/118953
ISSN
2005-4505
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
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