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dc.contributor.author김보영-
dc.date.accessioned2019-12-08T01:01:18Z-
dc.date.available2019-12-08T01:01:18Z-
dc.date.issued2018-05-
dc.identifier.citation경영과 정보연구, v. 36, no. 3, page. 1-16en_US
dc.identifier.issn1598-2459-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002267951-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/118583-
dc.description.abstract중국 소비자들의 구매력이 향상되고 구매경로가 다양해지면서, 자국 제품 외에도 해외 제품에 대한 관심 및 소비가 증가하고 있다. 또한 중국 시장에 대한 기업들의 기대감과 함께 각 국가의 기업들이 중국 시장에 지속적으로 진출하고 있다. 중국 소비자들은 제품을 선택하고 구매하는데 있어 선택의 폭이 넓어지고 있으며, 제한된 시간 동안 최선의 대안을 선택하기 위해 여러 요인들을 고려하게 된다. 본 연구에서는 그 중 원산지 이미지, 브랜드 태도, 기업의 사회적 책임이 중국 소비자가 품질을 지각하고 구매하는데 있어서 어떻게 영향을 미치는지 연구하였다. 그 결과, 원산지 이미지, 브랜드 태도, 기업의 사회적 책임 모두 소비자의 지각된 품질에 정(+)의 영향을 미치며, 그 중 브랜드 태도의 영향력이 가장 높게 나타났다. 그리고 지각된 품질도 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 제품군에 따른 차이를 살펴본 결과, PC보다 유제품에서 기업의 사회적 책임이 지각된 품질에 미치는 영향과 지각된 품질이 구매의도에 미치는 영향이 크게 나타났다. 본 연구는 원산지 이미지, 브랜드 태도, 기업의 사회적 책임 요인이 함께 고려된 상황에서 소비자의 행동에 대해 조사했다는 점에서 학문적 의의가 있으며, 향후 중국에 진출하는 기업의 마케팅 전략에 대한 시사점을 제시했다는 점에서 실무적 의의가 있다. As purchasing power of Chinese consumers has increased and their purchase channels have become more various, Chinese consumers are paying more attention to foreign products and purchasing more of them as well as the domestic goods. With great expectations, many companies in different nations are scrambling into the Chinese market. In this situation, Chinese consumers have a wider range of choices when selecting and purchasing goods, thereby trying to take several factors into account in order to choose the best one in a limited time. This study is about how much country-of-origin image, brand attitude and corporate social responsibility influence Chinese consumers' quality perception and their purchase decisions. The study result shows that country-of-origin image, brand attitude and corporate social responsibility all have a positive effect on perceived quality of the consumers, and among those three, the brand attitude is found to be the most influential factor. It also shows that perceived quality brings a positive effect on purchase intention. Also, in terms of difference in product categories, the influence of corporate social responsibility on perceived quality and the influence of perceived quality on purchase intention are shown greater in dairy products than in PC. This study has academic significance as it has investigated consumer behavior, considering each different factor above. Also it has practical significance since it offers an implication on the marketing strategies of the companies that are planning to advance into the Chinese market in the future.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2016년 한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2016S1A3A2924243)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한경영정보학회en_US
dc.subject원산지 이미지en_US
dc.subject브랜드 태도en_US
dc.subject기업의 사회적 책임en_US
dc.subject지각된 품질en_US
dc.subject구매의도en_US
dc.subjectCountry-of-Origin Imageen_US
dc.subjectBrand Attitudeen_US
dc.subjectCorporate Social Responsibilityen_US
dc.subjectPerceived Qualityen_US
dc.subjectPurchase Intentionen_US
dc.title원산지 이미지, 브랜드 태도, 기업의 사회적 책임이 중국 소비자의 지각된 품질과 구매의도에 미치는 영향en_US
dc.title.alternativeInfluence of Country-of-Origin Image, Brand Attitude and Corporate Social Responsibility on Chinese Consumers' Perceived Quality and Purchase Intentionen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume36-
dc.identifier.doi10.29214/damis.2017.36.3.001-
dc.relation.page1-16-
dc.relation.journal경영과 정보연구-
dc.contributor.googleauthor김보영-
dc.contributor.googleauthor이가영-
dc.contributor.googleauthor송니은-
dc.contributor.googleauthorKim, Bo-Young-
dc.contributor.googleauthorLee, Ga-Young-
dc.contributor.googleauthorSong, Ni-Eun-
dc.relation.code2018018381-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakSCHOOL OF BUSINESS[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION-
dc.identifier.pidkimrby-


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