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전략적인 기독교 선교 활동을 위한 중앙아시아 이슬람 원리주의에 관한 고찰

Title
전략적인 기독교 선교 활동을 위한 중앙아시아 이슬람 원리주의에 관한 고찰
Other Titles
A Study on Islamic Fundamentalism in Central Asia for for Strategic Christian Missionary Activities
Author
정세진
Keywords
중앙아시아; 기독교 선교; 이슬람; 원리주의; 소비에트; 우즈베키스탄; Central Asia; Mission; Islam; Fundamentalism; Soviet; Uzbekistan
Issue Date
2018-05
Publisher
한국복음주의선교신학회
Citation
복음과 선교, v. 42, no. 2, page. 183-218
Abstract
본 논고는 중앙아시아 이슬람 원리주의에 대한 이해를 통해 중앙아시아 선교에 대한 함의를 분석하는 내용으로 이루어졌다. 이슬람 원리주의는 소련 해체 이후 포스트소비에트 시기에 갑작스럽게 등장한 측면이 있기 때문에 이슬람 원리주의를 중앙아시아 이슬람의 대표성을 지닌 것으로 간주할 수는 없다. 그러나 이슬람 원리주의는 국가 통치나 사회적 안정성의 의미에서 본다면, 문화 소통의 요소라기보다는 반 소통적 기제로 작용하였고 이에 대한 이해는 중앙아시아를 이해하는 바로미터가 된다. 즉 중앙아시아 정부가 이슬람 원리주의자들을 압박하는 이유가 무엇인지 역사적, 정치적으로 파악하는 것이 매우 중요하다는 것을 시사한다. 본 논고는 중앙아시아라는 하나의 특정 지역권에서 이슬람 원리주의 기본적인 본질을 파악하면서 기독교 선교의 함의를 도출해 내는 데 그 목적을 가지고 있다.본 논고는 특정한 시간과 공간에서 선교적 삶을 구체적으로 구현하기 위한 선교사들에게 중앙아시아에 대한 더 적확한 역사적, 통전적 함의를 발견하고자 기술된 내용으로 이루어졌다. 즉 이슬람 원리주의의 이해를 통해 중앙아시아 선교 방향성을 제고하는 내용으로 이루어졌다. 독립 이후에도 중앙아시아 이슬람은 전반적으로 생활 이슬람으로 대변되었고 이슬람 원리주의가 핵심으로 등장하지는 못했다. 그러나 특정한 지역의 역사적, 문명적 관점에 대한 이해를 통한 종교 정체성에 대한 인식은 매우 중요하며, 그러한 차원에서 이슬람 원리주의에 대한 분석을 통해 선교적 함의를 발견하는 시도는 매우 중요하다고 판단된다.중앙아시아 이슬람은 중동아랍의 이슬람과 변별성을 가지고 있다. 즉 중앙아시아 이슬람은 관습적이기 때문에 중동아랍과는 다르게 선교 전략을 입안할 필요성이 있다. 즉 중앙아시아에서는 왜 1991년 독립 이후에 이슬람 원리주의가 한때 강하게 출현했는지에 대한 이유를 연구할 필요성이 있으며, 이를 위해서는 중앙아시아 역사와 문화에 대한 통찰적인 선교학적 시각을 도출할 필요성이 있다. This paper explores mission strategy focused on Islam fundamentalism in Central Asia. This article attempts society's phenomenon of Islam in Central Asia. This article explores examining particularly Islam's fundamentalism of Central Asia with everyday's Islam, folk Islam. Chapter II examines Central Asia's Islam's fundamentalism and mission strategy. Chapter III reviews mission strategy focused on relations Central Asia's society and Islam's fundamentalism. Chapter IV analyzes counter plan against Islam's fundamentalism from the government and mission approach.From the early 1990s onwards the radical Islam has been gaining ground. In Tajikistan, it was one of the factors that led to the outbreak of the civil war. Elsewhere in the region the main expression of Islam fundamentalism has been the emergence of clandestine groups, based in Uzbekistan and adjacent areas of Kazakhstan and Kyrgyzstan. As the government saw the rise of Islam as a threat to its establishment, it began to undertake tougher measures against fundamentalists and even against moderates without making any distinction between them. The Islamist opposition in Uzbekistan has posed serious social, political and military challenges to the Karimov regime that has in turn resorted to outright repression in response. The aim of this article is to present a specific overview of the mission strategy in examining common historical character of Islam as the custom in Central Asia. In exploring Central Asia's mission strategy, it need to be investigated fundamentalism.This paper is based on the description of missions to find a more accurate historical and meditative implication of Central Asia to concrete mission life in specific time and space. In other words, it was done to improve the direction of Central Asian missions through the understanding of Islamic fundamentalism. After independence, Central Asia’s Islam was generally represented as living Muslims, and Islamic fundamentalism was not the core. However, the recognition of religious identity through understanding the historical and civilized viewpoints of a specific region is very important.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3612528https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/118525
ISSN
2005-1875
DOI
10.20326/KEMS.42.2.183
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