519 1050

아토그라피를 적용한 초등 교사의 반편견 다문화미술교육에 관한 연구

Title
아토그라피를 적용한 초등 교사의 반편견 다문화미술교육에 관한 연구
Other Titles
Applying A/r/tography A Study on Elementary Teacher's Anti-Bias Multicultural Art Education
Author
김선아
Keywords
반편견교육; 다문화미술교육; 술기반연구; 아토그라피; 자기연구; Anti-bias education; multicultural art education; art-based research; atopy; self-study
Issue Date
2018-03
Publisher
한국미술교육학회
Citation
미술교육논총, v. 32, no. 1, page. 1-40
Abstract
우리 학생들은 복잡한 다원화시의 사회구성원으로 살아가게 될 것이다. 이는 다 양한 문화와 인종을 가진 사람들과 어울려 살아감을 의미한다. 따라서 타인에 한 편 견 없이 ‘차이와 다양성’을 존할 수 있는 다문화수용성을 함양하기 한 교육 방안 이 필요하다. 이때에 교사 역시 다문화시에 요구되는 교수 역량을 갖추어야 한다는 필요성에서 본 연구는 출발하다. 이에 등 교사인 연구자가 학 학생 30명을 상 으로 총 7차시의 인종 편견 방을 한 다문화미술수업을 실행하고 수업결과물에 한 분석을 토로 술기반연구인 아토그라피를 용하여 교사의 의식 변화를 분석하 다. 연구 결과 반편견 다문화미술수업 결과물에서 도출한 세 가지 주제 ‘편견의 양 상’, ‘교수방법에 한 성찰’, ‘다문화 수용성’에 따라 시각을 제작하고, 이를 분석 하면서 세 가지 측면의 논의을 도출하다. ‘자기 연구’ 측면에서 아토그라피는 언어 텍스트 안에 경계 지어져있거나 져 그냥 지나쳤던 자기성찰의 부분들을 화면에 시각으로 펼쳐 보일 수 있는 연구방법이다. 한 아토그라피는 세부이고도 체 으로 의미를 살펴 볼 수 있도록 반성 시각을 확장시켜 다. ‘술기반연구’측면에서 아토그라피를 통해 교사의 성찰이 술 행인 시각이미지를 통해 표됨으로써 성 찰의 역을 확장시킬 수 있었고, 술만이 갖는 유동이고 독창인 의미를 찾을 수 있었다. 한 시각 이미지들의 ‘은유와 환유’ 기능은 여러 상을 더 다채롭게 이 해하도록 해주었다. ‘다문화교육’ 측면에서 아토그라피 용이 갖는 의의는 술 작 업을 통한 몰입이 반편견 다문화 수업에 한 교사의 문제의식과 다문화 성찰을 공 고히 해주었으며 학생들과 다문화으로 소통하는 과정에서 가져야 하는 교사의 의식 과 태도의 요성을 확인하다는 데에 있다. In the future, it will be necessary to provide educational experiences that will enable students to face diversity without having a biased tendency to live as a member of society in a complex multi-dimensional society. In this study, a researcher who is an elementary school teacher developed a multicultural art program for the prevention of racial prejudice in 7 lessons of 30 students in class. Based on the analysis of class outcomes, applying art-based research, Semi-prejudice three subjects from the results of the multicultural art class were produced and analyzed through three perspectives based on the aspect of prejudice, reflection on teaching methods and acceptance of multiculturalism. In the aspect of 'self-study', a/r/tography extended the scope of reflection to look at the meaning in detail and overall by visually expanding the parts that were bound or folded in the verbal text. In terms of 'art-based research', the significance of a/r/tography is that the reflection of teachers is realized as an artistic act so that they can immerse more deeply in reflection and find the extended and fluid meaning of art alone. In addition, the metaphorical and metonymical functions of visual images helped teachers understand various phenomena more colorfully. In terms of 'multicultural education', the implication of the application of a/r/tography is that the immersion through the artistic work has strengthened the teachers' problem awareness and multicultural check on anti-biased multicultural lessons. It was once again an opportunity to confirm the importance of teachers' consciousness and attitude.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002337069https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/117767
ISSN
1229-0440
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
아토그라피를 적용한 초등 교사의 반편견 다문화미술교육에 관한 연구.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE