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지속가능한 공급사슬관리에서 고객의 인지가 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
지속가능한 공급사슬관리에서 고객의 인지가 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
Purchase Intention in Sustainable Supply Chain Management
Author
이창원
Keywords
지속가능한 공급사슬관리; 자기-브랜드 연결; 신뢰; 구매의도; 스마트폰 산업; Sustainable Supply Chain Management; Self-brand connection; Trust; Purchase Intention; Smartphone Industry
Issue Date
2018-02
Publisher
글로벌경영학회
Citation
글로벌경영학회지, v. 15, no. 1, page. 137-158
Abstract
지속가능한 공급사슬관리는 기업의 경쟁우위 확보, 공급사슬관리 전반으로 CSR 활동이 확대되어야 한다는 요구 증대, 정부의 규제와 비정부기구의 압력 등으로 인해 그 중요성이 커지고 있다. 본 연구의 목적은 지속가능한 공급사슬관리에서 고객의 인지와 구매의도의 관계를 자기-브랜드 연결과 신뢰의 매개효과를 통해 분석하는 데 있다. 스마트폰을 연구대상 품목으로 선정하여 국내 스마트폰 사용자 425명을 대상으로 설문조사 후, 구조방정식 통계기법을 사용하여 실증분석을 하였다. 분석 결과, 고객의 지속가능한 공급사슬관리 인지는 제품 구매의도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치며, 자기-브랜드 연결과 신뢰가 고객의 지속가능한 공급사슬관리 인지와 구매의도 사이에서 중요한 매개변수의 역할을 하고 있었다. 본 연구는 고객의 공급사슬관리의 지속가능성 인지와 구매의도의 관계를 분석하는 데 있어 자기-브랜드 연결과 신뢰의 매개효과를 확인하는데 의의가 있다. 지속가능한 공급사슬관리가 고객의 구매의도에 미치는 긍정적인 영향이 검증되었으므로 기업이 지속가능한 공급사슬관리 활동을 개선하기 위한 근거로 활용될 수 있다. 기업은 공급사슬관리의 지속가능성을 개선하고 이를 고객들이 효과적으로 인지할 수 있도록 하는 방법을 모색하여 고객의 자기-브랜드 연결과 신뢰를 강화하는 전략이 구매의도를 높이는 데 필요하다.Sustainable Supply Chain Management(SSCM) is becoming increasingly important due to the need to secure the competitive advantage, to meet customer’s request to expand CSR activities throughout the supply chain management and to respond to the government regulation and pressure from non-governmental organizations. The purpose of this study is to analyze the relationship between customer’s perception of a product’s sustainable supply chain management and purchase intention through mediating effect of self-brand connection and trust. A smartphone was selected for empirical analysis, and the structural equation statistical method was conducted. As a result, customer’s perception of a product’s sustainable supply chain management positively influences purchase intention, and self - brand connection and trust work as mediating variables. This study is meaningful in confirming the mediating effect of self-brand connection and trust in analyzing the relationship between customer’s perception of a product’s sustainable supply chain management and purchase intention. The positive effect of sustainable supply chain management on customer's purchase intention is verified. In the practical work, this study can be used as a foundation to design and improve sustainable supply chain management activities and develop communication strategies for effective customer's perception of them.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026178292https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/117355
ISSN
1738-4745
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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