206 0

감사 경영의 선구자 - (주)네패스의 사례 연구

Title
감사 경영의 선구자 - (주)네패스의 사례 연구
Other Titles
Pioneer of Gratitude Management : Case of Nepes
Author
최성진
Keywords
감사경영; 감사; 긍정조직학; 사례연구; 중소기업; Gratitude Management; Gratitude; Positive Organization Scholarship; Case Study; Small and medium-sized business
Issue Date
2017-12
Publisher
한국로고스경영학회
Citation
로고스경영연구, v. 15. no. 4, page. 161-180
Abstract
본 사례 연구에서는 감사경영 (Gratitude Management)라는 독특한 조직 문화를 바탕으로 국내 IT 부품업계의 선두주자로 자리매김 해온 ㈜네패스를 분석하였다. 네패스는 해외에서 수입해오던 반도체 부품 소재를 국산화하고자 하는 창업자의 열망으로 시작되어 반도체 공정의 핵심 중에 하나인 범핑 기술 등을 국산화 하면서 독보적인 경쟁력을 확보하였다. 네패스의 지속적인 성장에는 감사경영을 기업의 최고 가치로 확고하게 실천해 온 창업자의 가치관과 체계적인 경영시스템이 핵심 역할을 해왔다. 감사경영은 성경의 주요한 주제인 감사에서 영감을 받아 시작되어 포스코, 농심 등 국내외 여러 기업에게 파급되는 효과를 거두었다. 본 연구진은 두 차례의 최고 경영진 및 임직원 인터뷰를 통하여 337라이프, 독서토론, 노래교실 등을 통하여 표현되는 감사 나눔이 구성원의 자율성, 창의성을 향상시켜 결과적으로 조직의 지속 성장을 이끌어 내는 매커니즘을 발견하였다. 이론적으로 본 사례는 감사경영을 통해서 형성된 임직원들의 만족감과 안정감이 조직 성장에 필요한 창의력을 제고했다는 점에서 긍정 조직학의 한국형 적용이라는 점에서 의미가 있을 것이다. 또 해당 사례 기업을 통하여 중소, 중견 기업의 고질적인 난관이라고 할 수 있는 우수 인재 영입 및 노사 갈등 문제를 인간 중심의 경영을 통하여 해결할 수 있다는 점에서 실무적인 시사점도 적지 않을 것으로 기대한다.This case study examines the gratitude management of the Nepes, a leading company in the field of semiconductor parts and materials. At 1990, Nepes was founded in an attempt to localize the parts and materials that had been wholly imported from overseas suppliers. In particular, the company succeeded in achieving the competitive advantage on bumping technology which is a core process in semiconductor production. In 2003, Lee adopted the gratitude management inspired by the precepts of the Bible. The core of gratitude management is ‘337 life’ that includes sharing good things with colleagues at least 3 times a day, singing more than three songs a day, reading books at least 30 minutes a day, writing a letter of gratitude more than 7 times a day. In addition, the company practiced group book reading and early morning singing class to enhance the state of mind and spirit more effectively. This practice of management also applied to the maintenance of production facilities. Through practicing the gratitude management for the past 14 years, it was found that sharing gratitude among the company members had been a source of self-motivation and creativity that positively had contributed to improvement of firm performance. It was also found that the willingness to participate is the most important factor in successful execution of gratitude management. The diffusion of gratitude management among the companies will help them enhance the sustainable competitive advantage through attracting talented human resources and cultivating creative mind and innovative action among employees.
URI
http://www.dbpia.co.kr/view/ar_view.asp?arid=3383923https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116620
ISSN
1598-8813; 1598-8813
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE