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해외 기업과 국내 기업의 사회적 책임활동 연상 비교 연구: 소비자의 세계화 관련 가치와 원산지 이미지의 상호작용 효과를 중심으로

Title
해외 기업과 국내 기업의 사회적 책임활동 연상 비교 연구: 소비자의 세계화 관련 가치와 원산지 이미지의 상호작용 효과를 중심으로
Other Titles
An Comparative Study on Foreign and Domestic Corporations’ Social Responsibility Association: Focusing on the Moderation Effects of Consumers’ Values about Globalization and Country of Origin
Author
송유진
Keywords
사회적 책임활동 연상; 소비자의 세계화 관련 가치; 자민족 중심주의; 세계주의; Corporate Social Responsibiliity Association; Consumers’ Values about Globalization; Ethnocentrism; Cosmopolitanism
Issue Date
2019-06
Publisher
KNU기업경영연구소
Citation
기업경영리뷰, v. 10, No. 2, Page. 89-116
Abstract
IMF 경제위기 이후 적극적인 시장개방으로 해외 기업이 국내에 활발히 진출하고 있으며, 국내 시장에서 안정적으로 정착하고 소비자와 관계 구축을 위한 전략의 일환으로 사회적 책임활동에 많은 노력을 기울이고 있다. 이에 따라 국내 기업도 해외 기업과 경쟁하고 브랜드 이미지 개선을 위하여 다양한 사회적 책임활동을 수행하고 있으며 투입하는 비용도 지속적으로 증가하고 있다. 그러나 국내 기업이 사회적 책임활동에 투입하는 비용이 해외 기업과 비교하여 적지 않음에도 국민의 불신은 더 높으며, 이는 사회적 책임활동 연상에도 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타나고 있지만, 이러한 현상에 대한 원인을 밝히고자 하는 실증연구는 부족한 것으로 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 국내·외 기업에 대한 소비자 행동을 결정하는 주요 요인으로 고려되는 소비자의 세계화 관련 가치와 기업의 원산지 이미지를 상호작용변수로 도입하여 국내 기업과 국내 진출한 해외 기업의 사회적 책임활동 연상에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 본 연구의 가설 검증을 위하여 국내·외 SPA 또는 스포츠 의류 브랜드를 활용하여 대학생 및 일반 직장인을 대상으로 온-오프라인을 통한 설문조사를 진행하였으며 최종 190부가 분석에 사용되었다. 연구 결과에 따르면 첫째, 국내 소비자는 국내 기업보다 해외 기업을, 그리고 원산지 이미지가 긍정적일수록 사회적 책임활동 연상을 호의적으로 평가하는 것으로 나타났다. 둘째, 국내 소비자의 자민족중심주의 성향은 낮아지고 세계주의 성향은 높아진 것으로 나타났으며, 자민족중심주의와 세계주의 성향에 대하여 성별에 따른 차이는 없으나 연령에 따른 차이는 있는 것으로 나타났다. 그러나 소득에 따른 차이는 소비자의 세계주의 성향에서만 나타났다. 마지막으로 소비자의 세계화 관련 가치는 국내 기업과 국내에 진출한 해외 기업의 사회적 책임활동 연상에 영향을 미치지 않으며, 원산지 이미지와의 상호작용 효과도 없는 것으로 나타났다. Since the Asian economic crisis in 1997 forced South Korean markets open to foreign investors, many foreign companies entered South Korean market and as a result, South Korean companies encountered new challenges not only in business arena, but also in keeping up with the global standard of corporate social responsibility (CSR). To stay competitive in every angle, domestic companies have adopted this practice and have been participating in various CSR activities and increasing the expenditures over the years. However, despite the considerable investments on CSR activities, which are not only comparable, but also even higher than those of many foreign companies, public distrust of domestic companies stays high and it has a negative effect on the CSR association. The CSR association becomes more important in 21st century, when consumers’ expectations toward companies role in society gets even important, but the empirical studies to identify the causes of such a phenomenon are deemed relatively insufficient and thus, this study aimed to understand this problem. More specifically, this study aimed to analyze the effect of the consumers’ values related to globalization and country of origin image (COI) on the CSR association. To test hypotheses, both online and offline survey was conducted and data was collected from 190 participants using domestic and foreign SPA clothing brands as stimuli. According to the results of this study, South Korean consumers favorably evaluated foreign companies rather than domestic companies and the more positive a company’s COI was, the more positively. Moreover, South Korean consumers’ level of ethnocentrism seemed low but, their cosmopolitanism was rather high. There were no gender differences in the ethnocentrism and cosmopolitanism beliefs, but clear age differences were observed. In addition, differences in income only appeared in cosmopolitan beliefs. Finally, the consumers’ values related to globalization didn’t affect the CSR association of foreign and domestic companies operating in the South Korea, nor did it have an interaction effect with the COI.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08747269&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116567
ISSN
2636-1779
DOI
10.20434/KRICM.2019.06.10.2.89
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COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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