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국내 소셜커머스 시장의 변천 및 기업의 진화 – 쿠팡, 티몬, 위메프를 중심으로 –

Title
국내 소셜커머스 시장의 변천 및 기업의 진화 – 쿠팡, 티몬, 위메프를 중심으로 –
Other Titles
Changes in the Domestic Social Commerce Industry and the Evolution of Firms’ Strategic Responses– Focusing on Coupang, TMON and WEMAP –
Author
이병희
Keywords
소셜커머스산업; 이커머스시장; 모바일환경; 하이브리드전략; Social commerce industry; E-commerce market; mobile environment; hybrid strategy
Issue Date
2017-12
Publisher
한국경영사학회
Citation
경영사연구, v. 32, no. 4, page. 135-154
Abstract
국내 소셜커머스 시장은 2010년 100억이 넘는 매출을 시작으로 2014년에는 5조 5천억원에서 2015년 8조원까지 성장세를 거듭하면서 지속적 성장이 예측되고 있다. 또한, 전 세계적으로 새로운 기술인 모바일의 등장으로 온라인 중심의 소비활동이 그 영역을 확대하고 있다. 이커머스(E-commerce) 시장으로 분류되고 있는 온라인 시장에서 기존의 대표적 주자인 오픈마켓 시장과 더불어 소셜커머스 시장이 동반성장하고 있는 가운데 2016년 온라인 시장 규모는 60조원으로 예측되고, 이중 모바일 시장은 33조원의 규모에 이를 것으로 보인다.국내 소셜커머스 3사인 쿠팡, 티몬, 위메프는 2008년 미국 그루폰의 고유한 서비스 방식을기반으로 하여 사업을 전개하였으나, 점차 소셜커머스의 판매 방식에서 탈피하여 순수다면플랫폼모델인 오픈마켓의 형태와 순수재판매모델인 직매입 형태를 혼합한 하이브리드모델 전략으로 변화하는 시장 환경에 대처하고 있다.기업은 시장 환경 변화에 적절하게 대응하지 못하면, 치열한 경쟁에서 퇴출되거나 기업 자체가 소멸될 수밖에 없는 것이며, 이 법칙은 어느 산업과 기업에도 예외 없이 적용되는 것이다. 본 논문에서는 국내 소셜커머스 기업 3사의 전략에 대한 통시적 고찰을 통해 환경의 변화와 기업의 전략적 대응을 이론적으로 분석하고 실무적인 시사점을 제공하고자 한다. The social commerce industry in Korea has continued to grow and reached the market size of 8 trillion won in 2015. The three major social commerce firms in Korea, Coupang, TicketMonster(TMON) and Wemakeprice(WEMAP), started their business, modeled after the seminal business model of Groupon in the USA in 2008 and successfully positioned themselves as major players in the E-commerce market. The prevailing popularity of the mobile environment has expanded the domain of the E-commerce market and made it possible for the social commerce firms to compete against open-market firms, accounting for the sales amount of 33 trillion won in 2016.As boundaries of different types of businesses in the on-line market got blurred, the social commerce firms have responded to the changes in the industry by developing a hybrid strategy that combines the open-market business as a multisided platform with the reseller business.If a company fails to get responsive to changes in the market environment, it will either be forced out of fierce competition or the company itself will be extinguished.Our study purports to examine the significance of strategic responses to changes in the environment and generate academic analyses and practical implications.
URI
http://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002299781https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116564
ISSN
1226-0215
DOI
10.22629/kabh.2017.32.4.006
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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