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공연예술 관심과 지식과 지각된 작품가치가 예술 관람 만족도에 미치는 영향

Title
공연예술 관심과 지식과 지각된 작품가치가 예술 관람 만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Interest, Knowledge, and Perceived Value of Performing Arts on Customer Satisfaction
Author
안동근
Keywords
공연예술; 관심; 지식; 지각된 작품가치; 만족도; 영상커뮤니케이션; Performing Arts; Art Management; Interest; Knowledge; Perceived Value; Satisfaction; Visual Communication
Issue Date
2017-12
Publisher
한국경영교육학회
Citation
경영교육연구, v. 32, no. 6, page. 507-530
Abstract
[연구목적]이 논문은 상대적으로 연구가 부족했던 공연예술에 대한 관심, 지식, 그리고 지각된 작품가치가 예술관람객의 관람 만족도에 미치는 영향을 경험적으로 검증하고, 예술경영교육의 과학화에 기여하고자 하였다.[연구방법]이 연구는 공연예술에 관한 관심과 지식, 지각된 작품가치 및 예술 관람 만족도 등과 관련된 이론들에 대한 논의와 선행연구 검토를 바탕으로 가설을 이끌어냈다. 가설 검증을 위하여 예술의 전당과 대학로 등 공연 현장을 방문하여 공연예술 관람객들을 대상으로 1:1 면접 설문조사를 통해 330명으로부터 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 바탕으로 구조방정식 모형 분석을 통해 가설을 검증하였다.[연구결과]공연예술 관람객들의 공연예술에 대한 관심과 지식이 많을수록, 예술공연에 대해 지각된 가치는 높아지는 경향이 있다. 그리고 그 지각된 가치가 높을수록 관람객의 관람 만족도는 높아지는 경향이 있다. 그러나 공연예술 작품에 대한 관심과 지식이 많다고 해서 작품 관람 만족도가 직접적으로 높아지는 경향은 있는 것은 아니다.[연구의 시사점]예술 관람객의 만족도에 영향을 미치는 다양한 요인들에 관한 연구에 있어서 미흡했던 예술에 관한 관심과 지식이라는 선행요인들에 중점을 두고, 이것이 지각된 작품가치와 관람 만족도에 미치는 영향을 경험적으로 검증함으로써, 이론적, 예술경영교육에 있어서 실무적인 시사점을 제공하였다.[Purpose]This paper is to contribute to art management eduction by empirically testing the influence of interest, knowledge, and perceived value of performing arts on customer satisfaction.[Methodology]Based upon the theories and literature review pertaining to the key concetps such as interest, knowledge, perceived value and customer satisfaction, it developed research hypotheses. A face-to-face survey was administered for an onsite interview with 330 art-lovers. Structural equation modeling (SEM) using AMOS 18.0 was employed to test the proposed model.[Findings]The more interest and knowledge of the performing arts the art customers have, the more value of the arts they are likely to perceive. The more value they perceive, the more satisfaction they are likely to obtain. However, the more interest and knowledge of the arts are not likely to induce directly the higher level of customer satisfaction.[Implications]The paper focused on the influence of the interest and knowledge of the performing arts on art customer satisfaction which have been relatively overlooked in the art management and art education. With scientific and empirical research results, it may provide insights on the art management education.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026187579https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116509
ISSN
1598-8651
DOI
10.23839/kabe.2017.32.6.507
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Articles
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