585 817

초등교사의 소명의식과 심리적 안녕감과의 관계: 회복탄력성의 매개효과

Title
초등교사의 소명의식과 심리적 안녕감과의 관계: 회복탄력성의 매개효과
Other Titles
The Relationship between Vocational Calling and Psychological Wellbeing of Elementary School Teachers: The Mediating Effects of Resilience
Author
김태선
Keywords
초등교사; 소명의식; 심리적 안녕감; 회복탄력성; Elementary school teacher; Calling; Psychological well-being; Resilience
Issue Date
2017-12
Publisher
서울교육대학교 초등교육연구원
Citation
한국초등교육, v. 28, no. 4, page. 215-229
Abstract
본 연구는 초등교사들의 소명의식과 심리적 안녕감 간의 관계에서 회복탄력성의 매개역할을확인하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 서울지역 368명의 교사를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 소명의식과 심리적 안녕감의 관계에서 회복탄력성의 매개효과를 구조방정식을 통해 검증하고 Sobel test를 실시하여 확인하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교사의 소명의식은 교사의 회복탄력성 및 교사의 심리적 안녕감과 유의미한 정적상관관계를 보였다. 둘째, 회복탄력성은 소명의식과 심리적 안녕감간의 관계를 부분매개하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 초등교사들을 위한 소명의식 및 회복탄력성 증진을 위한 전문적 교사교육 프로그램 개발이 필요함을 제시하였고, 연구의 의의를 논의하고 향후 연구를 위한 제언을 하였다.The purpose of this study was to examine whether resilience mediates the relationship between calling and psychological well-being of elementary school teachers. Answers to questionnaires filled out by 368 teachers of elementary school in Seoul were analyzed. Structural equation modeling and sobel test were used to investigate mediating effects of resilience on relationship between calling and psychological well-being. Results of this study were as follows. First, having a calling was positively correlatd with resilience and psychological well-bing among elementrapy school teachers. Second, resilience was found to partially mediate the relation of calling and psychological well-being.Implication for practice and directions for future research are discussed.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002301617https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116500
ISSN
1976-698X
DOI
10.20972/kjee.28.4.201712.215
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
초등교사의 소명의식과 심리적 안녕감과의 관계 회복탄력성의 매개효과.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE