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기업의 사회적 책임활동에 대한 조직원들의 평가가 조직신뢰, 업무만족, 조직몰입과 업무환경품질에 미치는 영향

Title
기업의 사회적 책임활동에 대한 조직원들의 평가가 조직신뢰, 업무만족, 조직몰입과 업무환경품질에 미치는 영향
Other Titles
Effects of the Evaluation of Employees about Corporate Social Responsibility Activities on Trust, Job Satisfaction, Organizational Commitment and Quality of Work Life
Author
한상린
Keywords
기업의 사회적 책임 활동; 가치일치성; 적합성; 진정성; 조직신뢰; 업무만족; 조직몰입; 업무환경품질; 도덕적 자아개념; 기업이미지; corporate social responsibility; value congruence; fit; authenticity; trust; job satisfaction; organizational commitment; quality of work life; moral identity; corporate image
Issue Date
2017-12
Publisher
한국상품학회
Citation
상품학연구, v. 35, no. 6, page. 167-175
Abstract
본 연구에서는 기업의 사회적 책임 활동이 내부 조직원들에게 어떻게 평가되고 있고 이를 통해 조직원들이 조직에 갖는 신뢰와 업무만족, 조직몰입, 업무환경 품질에 대한 평가에는 어떤 영향을 미치고 있는지를 K생명의 사회적 책임 활동 분석을 통해 제시하였다. 또한 조직원들 자신의 도덕적 자아개념과 기업에 대해 갖는 이미지가 기업의 사회적 책임 활동에 대한 조직원들의 평가와 조직원들의 조직신뢰와의 관계에 어떤 조절효과를 가지는지 보고자 한다. 이를 통해 조직원들에게 긍정적인 영향을 주는 효과적인 사회적 책임 활동을 실행하기 위해선 어떤 점들을 고려해야 하는가에 대한 시사점을 제공하고자 한다.실증적 분석 결과는 다음과 같다. 우선 조직원들이 기업의 사회적 책임 활동에 가지는 적합성과 진정성의 평가는 조직원들의 조직신뢰에 긍정적인 영향을 갖는다. 둘째, 조직원들의 조직신뢰는 조직원들의 업무만족, 조직몰입 그리고 업무환경 품질에 긍정적인 영향을 준다. 셋째, 조직원들의 도덕적 자아와 기업이미지는 조직원들의 기업의 사회적 책임 활동 평가와 조직원들의 조직신뢰와의 관계에 부분적인 조절효과를 제공한다. 결과적으로 조직원들이 기업의 사회적 책임 활동에 대해 적합성과 진정성을 느낀다면 이는 조직원들의 조직 신뢰를 통해 업무만족, 조직몰입 그리고 업무환경 품질에도 긍정적인 영향을 가질 수 있음을 시사한다.In this study, we suggested how CSR activities were evaluated by employees and through their evaluation, how trust, job satisfaction, organizational commitment and quality of work life were influenced based on the analysis of K Life Insurance company case study. We also wanted to see how employees' moral identity and corporate image moderated the relationship between the evaluation of employees about CSR activities and their trust. In doing so, we wanted to suggest what important points we should consider to provide effective CSR activities influencing positive effects on employees, .The results of the empirical analysis are as follows : First, the evaluation of fit and authenticity about CSR activities has a positive effect on trust. Second, trust has a positive influence on job satisfaction, organizational commitment, and quality of work life. Third, moral identity and corporate image of employees provide partial moderating effect on the relationship between the evaluation of CSR activities and trust. As a result, we suggest that If employees feel CSR activities have fit and authenticity, they can have positive effects on trust, job satisfaction, organizational commitment, and quality of work life.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002310938https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116448
ISSN
1226-6132
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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