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A Product Design Process for Innovation based on Iterative Agile Prototyping

Title
A Product Design Process for Innovation based on Iterative Agile Prototyping
Author
이재환
Keywords
제품디자인 프로세스; 혁신; 반복적 애자일 프로토타이핑; Product design process; Innovation; Iterative agile prototyping
Issue Date
2019-06
Publisher
한국산업디자이너협회
Citation
산업디자인학연구, v. 13, No. 2, Page. 61-69
Abstract
4차 산업혁명시대, IOT, AI의 보편화로 제품디자인의 영역은 점점 확대되어 가고 있으며, 디자인 과정에 있어 하드웨어와 소프트웨어의 융복합적인 접근이 필요한 실정이다. 하지만 기존에 실행하던 제품디자인 프로세스는 유형의 산물을 제작하기 위하여, 많은 재료의 투입과 많은 시간 소요되며, 컨텐츠 설계에 대한 시나리오 제작 및 프로토타이핑 과정이 제한적으로 이루어졌다. 본 논문은 디자인 실무자들이 팀과의 협업을 통해 혁신적인 아이디어를 도출하기 위한 새로운 방법론으로써, 기존 소프트웨어 개발 방법론에서 출발한 애자일 방법론의 개념적/프로세스적 특성을 제품디자인에 접목하여 미래사회에 유용한 제품디자인 프로세스를 개발함을 목적으로 한다. 애자일 방법론은 빠르게 변화하는 디자인 환경에 따라 소규모 단위의 반복적 프로토타이핑과 테스트를 디자인 초입 단계에서부터 진행하며 유연하게 문제 상황을 해결하는 것이 특징으로, 이론고찰을 통해 애자일 방법론이 제품 디자인 과정에서 혁신적 아이디어를 이끄는 방법으로써 적합한가에 대한 근거 자료를 도출하였다. 공통 키워드로 반복성, 사용자 친밀성, 실험성, 속도, 참여성, 유연성, 위험감수, 상호작용성이 도출되었으며, 이를 기반으로 기존 전형적인 디자인 프로세스 5단계에서 매 단계마다 프로토타이핑과 평가가 지속적으로 이루어 질 수 있도록 순환적 디자인 프로세스 3단계 프로토타이핑(Field prototyping), 의사결정 프로토타이핑(Decision prototyping), 아이디어 프로토타이핑(Idea prototyping)을 제시 하였다. 본 프로세스의 타당성을 판단하기 위하여 전문가 10명의 심층인터뷰를 진행하여, 현장적용 가능성, 타겟 실현가능성, 산업 분야 확장성에 대한 타당성을 정량적으로 수치화한 결과 전문가 과반수 이상(평균 4.5점)이 새롭게 제안된 디자인 프로세스의 타당성에 대해 긍정적인 답변을 하였다. 또한 새로운 프로세스의 장단점 및 해결책에 대해 정성적으로 기술한 내용을 바탕으로 혁신을 위한 디자인 프로세스의 단계별 실행 가이드가 제시되었다. This paper suggests new structure of product design process can present an innovation challenge when design teams are faced with the product development in IOT industry that contain electronics, software, and connectivity. In Phase 1, we derived rationales of iterative agile prototyping for innovation with outlining how it is applied to the design process through theoretical research. We defined the characteristics of agile methods as Iteration, Easy-approach, User-centered, Experimentation, Speed, Interactivity and Participation. The outstanding feature of agile prototyping is that rapid experiments and iterative evaluations through parallel agile prototyping start from the first stage of the procedure. In Phase 2, we suggested new product design process based on the concept of iteration and the characteristics of agile prototyping. This new design process applies iterative agile prototyping to each of these three stages: field prototyping, decision prototyping and idea prototyping. This process has cyclic connection and iterative flow through the parallel structure of each element. In Phase 3, we conducted in-depth interviews with design experts in aspects of field applicability, feasibility, expandability, problems and solutions. The results of these interviews were collected by quantitative and qualitative data to explore experts’ perspectives with appropriate guidance for creating innovative ideas. which immediately presents innovative design directions and solutions.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3693401https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116220
ISSN
1976-8745
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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