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dc.contributor.author류주한-
dc.date.accessioned2019-12-01T18:16:36Z-
dc.date.available2019-12-01T18:16:36Z-
dc.date.issued2017-11-
dc.identifier.citation대한경영학회지, v. 30, no. 11, page. 1907-1933en_US
dc.identifier.issn1226-2234-
dc.identifier.issn2465-8839-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026012651#-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116092-
dc.description.abstractExisting understanding of how and when knowledge is best transferred for the benefit of foreign firm's acquisition is rather limited. This study explores to what extent foreign firms have benefited from the acquisition of Korean firms and what the conditions are for such benefits. More specifically, the focus of the study is to investigate the role of knowledge transfer and inter-organizational differences in organizational culture and strategic fit on the international acquisition performance. Drawing on the literature from a knowledge based perspective, this study conceptualized the variables of international acquisition performance, knowledge transfer, differences in national and corporate culture, and strategic fit―each of which are assumed to be critical to the research question at hand―as measurement items to test seven hypotheses. After establishing 104 appropriated cases of foreign firms acquiring Korean firms during 2008 and 2010, we distributed questionnaire survey to the sample firms to test our hypotheses test. A total of 84 firms replied to the questionnaire, on which the seven hypotheses were tested. The results of the analysis revealed that knowledge transfer and compatibility in organizational culture and strategy delivered positively influenced international acquisition performance. Additionally, the positive impact of knowledge transfer is found to be enhanced when the acquiring and acquired firms are more similar in organizational culture and stronger in strategic fit. Unlike previous studies, national differences between acquiring and acquired firms did not play any direct and moderating role in the international performance. The conclusion of this study was that foreign firms intending to acquiring Korean firms should put knowledge transfer at their strategic priority and create favorable inter-organizational conditions to increase the chance of acquisition success. This study also demonstrated that knowledge transfer activities increase with strategic and organizational fit are more important than national difference. If managers from recently developed countries want to facilitate positive outcomes for their future international collaborations, they should determine how they can narrow the gap in corporate and social differences. As a suggestion, a gradual experience with potential partners through contract agreements prior to choosing an acquisition opposition would be helpful. Finally, this study contributed to propose the integrated framework that comprehensively examines the interrelations of critical factors. Limitation and further steps of the study are also suggested.본 연구는 외국기업의 우리기업 인수 후 성과에 영향을 미치는 요소가 무엇인지를 규명하는 데 목적을두고 있다. 그동안 인수 후 성과에 관한 많은 연구가 진행되어 왔으나 외국기업이 우리기업을 인수한 사례를대상으로 한 연구는 거의 전무한 실정이었다. 시장이 글로벌화 되고 신흥 선진국의 성장이 가속화됨에 따라우리기업을 인수하고자 하는 해외기업이 늘고 있다. 본 연구를 토대로 그 성패요소를 규명하여 향후 진행될유사한 사례에 이론적 실무적 시사점을 제공하는 데 목적을 두었다. 이에 본 연구는 관련 문헌을 토대로지식이전, 국가적 차이, 기업문화적 차이, 전략적 적합성이 해외기업의 우리기업 인수 시 핵심성공요소임을도출하였고 이들 요소의 상호작용이 인수 후 성과에 어떤 영향을 미치는지 검증하였다. 동시에 인수-피인수기업간 국가적, 기업문화적, 전략적 차이가 지식이전과 인수 후 성과에 어떠한 조절효과로 작용하는지를검증하였다. 가설검증을 위해 지난 2008년부터 2010년간 진행되었던 104건의 외국기업의 국내기업 인수사례를연구대상으로 하여 설문조사를 하였고 이중 84개 해당기업을 분석에 사용하였다. 분석결과, 해외기업 국내기업인수시 지식이전, 기업문화적 차이, 전략적 적합성은 인수 후 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 판명되었다.한편, 인수-피인수기업 간 기업문화적 차이가 작고, 전략적 적합성이 높을수록 지식이전이 인수성과에 미치는긍정적 효과 역시 증가하는 것으로 판명되었다. 국가적 차이는 인수 후 성과에 유의미한 영향을 미치지않았으며 지식이전과 인수성과의 조절효과로도 작용하지 않았다. 본 연구결과를 토대로 향후 한국기업을인수하고자 하는 외국기업은 지식이전을 인수의 최우선 목표로 삼고 인수와 통합작업을 추진할 경우 성공가능성이 한층 높아진다는 시사점을 도출하였다. 이를 위해 인수-피인수 기업간 지식이전을 원활히 할 수있는 기업환경을 조성하는 데 초점을 두고 전략적, 기업문화적으로 부합하는 파트너를 물색해야 하며 관련하여무엇을 고려해야하는지를 시사점의 하나로 제공하였다. 연구의 한계와 후속 연구의 필요성도 아울러제공하였다.en_US
dc.description.sponsorshipThis work was supported by the National Research Foundation of Korea Grant funded by the Korean Government(NRF-2010-332-201000000000824).en_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisher대한경영학회en_US
dc.subjectInternational Acquisition Performanceen_US
dc.subjectKnowledge Transferen_US
dc.subjectDifference in Organizational Cultureen_US
dc.subjectNational Differenceen_US
dc.subjectStrategic Fiten_US
dc.subject해외기업 인수en_US
dc.subject국가적 차이en_US
dc.subject기업문화적 차이en_US
dc.subject전략적 적합도en_US
dc.subject인수후 통합en_US
dc.titleThe Determinants of International Acquisition Performance in Korea : The Impact of Knowledge Transfer and Organizations' Cultural Differences and Strategic Fiten_US
dc.title.alternative해외기업의 국내기업 인수시 성과 결정요인 분석: 지식이전, 조직의 문화적 특성, 전략적 적합성을 중심으로en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no11-
dc.relation.volume30-
dc.identifier.doi10.18032/kaaba.2017.30.11.1907-
dc.relation.page1907-1933-
dc.relation.journal대한경영학회지-
dc.contributor.googleauthorRyoo, Joohan-
dc.contributor.googleauthor류주한-
dc.relation.code2017018155-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakDIVISION OF INTERNATIONAL STUDIES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF INTERNATIONAL STUDIES-
dc.identifier.pidjhryoo-


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