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대중교통 빅데이터를 활용한 도시활동 및 공간구조 변화 모니터링에 관한 연구 - 서울시 스마트카드 자료의 활용과 위세중심성 지표를 중심으로 -

Title
대중교통 빅데이터를 활용한 도시활동 및 공간구조 변화 모니터링에 관한 연구 - 서울시 스마트카드 자료의 활용과 위세중심성 지표를 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Monitoring of Urban Activity and Spatial Structure Changes using Public Transportation Big Data - Based on the Smart Card Data and the Prestige Centrality Index in Seoul, Korea -
Author
이수기
Keywords
빅데이터; 스마트카드 자료; 중심성; 공간구조; 도시활동 모니터링; Big Data; Smart Card Data; Centrality; Spatial Structure; Urban Activity Monitoring
Issue Date
2017-11
Publisher
대한국토·도시계획학회
Citation
국토계획, v. 52, no. 6, page. 73-90
Abstract
본 연구는 도시활동을 통해 생성되는 스마트카드 자료를 활용하여 도시활동 및도시의 공간구조를 모니터링할 수 있는지 살펴본다.또한, 스마트카드 자료를 통해 확인한 도시의 공간구조가 실제 토지이용 변화 및 교통시설 인프라의증감과 연관성을 가지는지 확인하고자 한다. 이를통해, 스마트카드 자료가 미시적인 교통특성 분석뿐만 아니라 도시의 중심지 체계 및 도시공간구조를연구할 수 있는지 살펴본다.구체적으로, 2011년 3월과 2014년 10월에 기록된 일주일 분량의 스마트카드 자료를 활용하여, 도시 활동 및 공간구조의 변화를 분석하고, 확인되는변화내용을 중심으로 실제 사례를 이용해 설명하고자 한다. 더 나아가, 지역의 위세중심성 및 변화가용도지역 규모별 연면적 및 교통시설 인프라와 가지는 연관성을 확인하고자 한다. 이를 통해, 향후스마트카드 자료를 이용하여 도시활동과 공간구조의 변화를 모니터링할 수 있는 분석방법론과 효과, 그리고 정책적 시사점을 도출한다. This study examines the changes of urban activities and spatial structure using the smart card data recorded in March, 2011 and October, 2014. First, this study identified working trips and non-working trips from the smart card data since the data does not include trip purposes. Second, we investigated the correlation of the origin-destination matrix and the centrality index between weekdays and weekends. In this process, we applied a 1km×1km grid unit because the administrative units were not appropriate for analyzing the smart card data. Third, we analyzed the degree of polycentricity and its dynamic changes from 2011 to 2014 in Seoul based on working trips and non-working trips. Lastly, we examined the determinant factors of the degree of centrality and its dynamic changes over time. The results confirmed that there has been changes in travel pattern and the spatial structure between 2011 and 2014. Moreover, the results indicated that the spatial structure of Seoul has been transformed towards polycentricity since 2011. In addition, the prestige centrality and its increase were associated with large-scale department stores or commercial complex facilities. The findings of this study indicate that large-scale commercial and business facilities and public transportation infrastructures are highly associated with the degree of prestige centrality and its changes.
URI
http://kpaj.or.kr/_common/do.php?a=full&bidx=910&aidx=12119https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116067
ISSN
1226-7147; 2383-9171
DOI
10.17208/jkpa.2017.10.52.6.73|10.17208/jkpa.2017.10.52.6.73
Appears in Collections:
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