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디지털미디어 전시환경에서의 어포던스디자인 요소별 선호에 관한 연구

Title
디지털미디어 전시환경에서의 어포던스디자인 요소별 선호에 관한 연구
Other Titles
A Study on Preference according to Affordance Design Elements in Digital Media Exhibition Environment
Author
남경숙
Keywords
디지털미디어; 전시환경; 어포던스디자인; Digital Media; Exhibition Environment; Affordance Design
Issue Date
2017-10
Publisher
한국실내디자인학회
Citation
한국실내디자인학회 논문집, v. 26, no. 5, page. 135-142
Abstract
최근 인간 중심 디자인과 공간의 인간화가 가속화되면서 물리적 개념의 공간이 아닌 사용자 중심의 공간으로 변화하고 있는 추세이다. 특히 디지털미디어를 활용한 전시공간의 경우, 적극적인 전시 체험 및 참여가 중요 요소가 되었으며 이에 행동유도성을 뜻하는 어포던스 디자인은 관람객의 전시공간 만족도 향상을 위한 필수 요소로 작용되고 있다. 이에 본 연구에서는 어포던스와 디지털미디어 전시환경의 개념을 이해하고 디지털 전시환경에서의 어포던스디자인 요소별 선호도를 분석하였다. 서울 및 수도권에 거주하는 디지털미디어에 비교적 친숙하며 많은 시간 노출되고 있는 20대를 대상으로 설문을 실시하였다. 설문분석 결과, 전시환경에서 디지털미디어의 제일 중요한 역할은 감각 몰입을 위한 분위기 연출로 나타났으며, 디지털미디어의 특징인 상호작용성·네트워크성·복합성 중 복합성에 대한 선호도가 가장 높게 나타났다. 다음으로, 감각적 어포던스, 물리적 어포던스, 인지적 어포던스, 기능적 어포던스 요소 중 무엇인가를 생각하거나 알고자 할 때 사용자를 도와주는 디자인 특성인 인지적 어포던스에 대한 선호도가 가장 높게 나타났다. 또한 디지털미디어의 노출시간이 증가함에 따라 어포던스디자인에 대한 중요도가 높게 나타났으며, 모든 분야에서 디지털환경이 보편화되고 있는 현 추세에 따라 향후 전시관을 이용하는 관람자들에게 어포던스디자인의 적용여부는 아주 중요한 요소로 작용할 것이다. Recently, as human-centered design and humanization of space accelerates, the concept of physical space is changing to user-centered space. In particular, in the case of exhibition space to utilize digital media, visitors' actively experiencing exhibits and participating exhibition are regarded as an important factor, thus affordance design serves as a crucial factor to afford satisfaction with exhibition space to the visitors. Accordingly, the study is to understand the concept of the affordance and the digital media exhibition environment and to analyze the preference for each affordance design factor in the digital exhibition environment. The survey is conducted to people in the twenties who inhabit Seoul and the metropolitan area, familiar with the digital media. The results of the survey show that the most important role of the digital media in the exhibition environment is to create the atmosphere for concentration and complexity is the most preferable among interactivity, network ability and complexity, the feature of the digital media. Additionally, the results reveal that cognitive affordance presenting the feature of design to help the user when he/she want to know something is the most preferable among sensory affordance, physical affordance, cognitive affordance and functional affordance and as the time exposed to the digital media increases the importance of the affordance design is high. As the digital environment is common now in many fields, it will be regarded as a crucial factor to the visitors of an exhibit hall from now on whether affordance design is used.
URI
http://koreascience.or.kr/article/JAKO201732663237085.pagehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115747
ISSN
1229-7992
DOI
10.14774/JKIID.2017.26.5.135
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COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Articles
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