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미술관 콘텐츠 문화원형 디자인을 활용한 전통한지 컬러링북 개발 연구

Title
미술관 콘텐츠 문화원형 디자인을 활용한 전통한지 컬러링북 개발 연구
Other Titles
A Study on Development of Traditional Hanji Coloring Book using Art Museum Contents Cultural Archetypes Design
Author
양연경
Keywords
컬러링북; 전통한지; 문화원형; 뮤지엄 콘텐츠; Coloring Book; Traditional Hanji; Cultural Archetypes; Museum Contents
Issue Date
2017-09
Publisher
한국전시산업융합연구원
Citation
한국과학예술융합학회, v. 30, page. 231-250
Abstract
본 연구는 개인 여가활동 컬러링 문화를 확대하여소통과 공유, 돌봄과 치유 등을 목적으로 하여 청소년을 비롯한 전 연령대가 활용 가능한 개성있는 콘텐츠의 컬러링북 기획을 연구하였다. 또한 국한된 범주를극복하여 미술관 소장품 중심의 문화원형 디자인을다룬 예술작품 기반 컬러링북을 개발하여 작품 감상과 개인의 창의적 표현 활동이 동시에 가능한 컬러링콘텐츠 개발을 연구하였다. 그리고 뮤지엄 콘텐츠 중심의 문화원형 디자인 한지 컬러링북을 출시함으로써한국의 정체성을 돋보이고, 고품격 문화상품으로서의개발하는 방안을 모색하여 전통한지 컬러링북의 개발을 통해 예술작가-한지 생산업체-뮤지엄 등이 상생하는 문화상품 개발 시장 연구에 중점을 두었다.전통한지 컬러링북은 공예, 디자인 전문 사립미술관의 콘텐츠 아카이브와 전속 작가의 미술작품들을 모티브로 하여 제작되었으며, 한지상품 개발 디자이너들과한지 품질표시제 인증 기업들을 연계하여 본 연구를진행하였다. 최종 연구 성과는 <꿈의 빛깔, 천년의 멋! 전통한지 컬러링북> 시리즈이며, 포스트카드 미니북, 포터블 컬러링 카드, 미술작품 컬러링북, 튜토리얼 고급 컬러링북 등의 다양한 형태로 시제품이 완성되었다.전통한지 컬러링북은 미술관 콘텐츠 문화원형 디자인을 중심으로 개발되어 문화상품의 가치를 높일 수있으며, 향후 본 연구 성과는 여가활동 시장, 예술치료 분야의 임상병리 분야, 브랜드 프로모션 마케팅 분야, 글로벌 해외 시장 등에서 사장을 넓힐 수 있을 것이다. 청소년-청장년-임산부-시니어 등, 특정 연령층을 대상으로 한 컬러링북 시리즈의 추가적인 개발과제품 특성화도 지속적으로 연구되어야 할 것이다.The purpose of this study is to expand communication, sharing, care and healing of personal leisure activity coloring culture., so this paper was studied the coloring book of contents that is available for all ages, including teenagers. In addition, this study developed the coloring book based on the artistic work based on the cultural prototype design centered on the museum collections, and the development of the coloring contents capable of both appreciation of the works and the creative expression activities of the individual at the same time overcoming a limited category. Third, by launching a coloring book that is based on museum contents and cultural circle design, developing Korean special identity as a high-quality cultural product, and this paper investigated the possibility of cultural product development synergy effects of artist-Hanji manufacturer-museum through the development of Korean traditional Hanji coloring book.Korean traditional Hanji coloring book was produced by the contents archive of private art museum specialized in crafts and design and the art works of the exclusive artist, so this study was conducted in conjunction with Korean traditional Hanji product development designers and Korean Hanji quality label certification companies.The result of the final research is <the color of the dream, the beauty of the millennium! The Korean traditional Hanji coloring book> series. This prototype was completed in various forms such as a post card mini book, a portable coloring card, artwork coloring book, and tutorial advanced coloring book. Korean traditional Hanji coloring books can be developed based on circular design of contents culture of art museums and can enhance the value of cultural products. The results of this research will broaden the company's position in the leisure market, the field of clinical pathology in the field of art therapy, brand promotion marketing, and global overseas markets. This will require continued development of additional development and product characterization of the coloring book series for teenagers-young adults-pregnant women-seniors, and for certain age groups.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07248499&amp;language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115430
ISSN
2005-1409
DOI
10.17548/ksaf.2017.09.30.231
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