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문학 기반 융복합형 논술 문항 개발 시고

Title
문학 기반 융복합형 논술 문항 개발 시고
Other Titles
Writing Assessment for Convergence Competences Based on Literature
Author
정재찬
Keywords
핵심역량; 융복합형 논술; 논술 능력; writing assessment; educational convergence; interdisciplinary education
Issue Date
2017-09
Publisher
한국문학교육학회
Citation
문학교육학, v. 56, page. 9-33
Abstract
본고는 핵심역량을 통합적으로 평가하기 위한 융복합형 논술 문항 개발을 목적으로 한다. 첫째, 2015 개정 교육과정이 핵심역량 중심으로 구성된바, 이를 반영한 새로운 논술 교육 모형 개발이 요구된다. 둘째, 2015 개정 교육과정은 교과 간 경계를 넘어선 융복합적 접근을 강조하고 있다. 그럼에도 불구하고 현재 논술 교육은 퇴보하는 형국에 처해 있다. 대입 평가 도구로서 사교육을 유발하는 부적절한 전형으로 취급 받으며 퇴출의 위기에 놓인 듯하다. 이에 논술이 핵심역량 및 융복합 능력 신장에 최적화된 도구임을 입증하는 한편, 공교육에서의 교육 가능성과 국가수준 교육과정에 입각한 평가도구로서의 활용 가능성을 모색해야 할 필요가 있다. 이를 위해 본고는 문학이 갖는 힘과 폭에 주목하고자 한다. 문학은 창의적 사고 역량, 의사소통 역량, 심미적 감성 역량, 공동체 역량과 깊은 연관을 갖고 있을 뿐만 아니라 다른 분야와의 통섭적 결합 가능성이란 측면에서 매우 유연한 장점이 있기 때문이다. 이에 따라 문학에 기반하여 단일한 학문 영역보다는 학문 간 경계를 넘어선 통섭적⋅융복합적 접근을 통해 핵심역량을 평가할 수 있는 논술 문항 모델을 개발하고자 한다. 이에 핵심역량을 중심으로 한 융복합 논술 문항 매트릭스를 구조화하였으며, 이를 바탕으로 기출 문항을 분석하여 그 가능성을 점검하였다. 추후 논술의 발전을 위해서는 글쓰기의 양식과 형식이 다양화되어야 할 필요가 있다.This essay has an aim to develop new model of writing assessment to examine the students’ core competences by converging the various academic fields based on literature. Unfortunately, writing education in high school seems to be regressing because it causes the growth of private education. Before we feel infuriated by that absurd reality and educational policies, we need to develop the writing assessment model proper to the national curriculum for public schools. I suggest that we pay attention to the power of literature. Literature has a wide and deep relation with the competences of creativity, communication, aesthetic sensibility, and community. It’s nature of flexibility makes it possible to combine the academic or subject matters and to deal with the interdisciplinary issues. So I tried to present the convergence model to evaluate the students ability based on literature with other subject matters or disciplines by constructing the structure of matrix made of various competences as above. To verify the validity of that model, I analyzed the former tests composed of single subject matter, and compared it with the new ones of interdisciplinary matters. I hope to try and examine more various form and style of writing assessment made of convergence spirit in education for the better future.
URI
http://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002267942https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115410
ISSN
1229-487X
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
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