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인재의 본질: 생애사 연구를 통한 재능의 천부론과 습득론의 실증적 고찰

Title
인재의 본질: 생애사 연구를 통한 재능의 천부론과 습득론의 실증적 고찰
Other Titles
Nature of talent: Empirical study of nature versus nurture perspective of talent through individual life-story approach
Author
유규창
Keywords
인재관리; 재능; 소질; 전문성; 성과; Talent management; Talent; Giftedness/Gifts; Expertise; Performance
Issue Date
2017-09
Publisher
한국인력개발학회
Citation
HRD연구, v. 19, no. 3, page. 99-133
Abstract
본 연구는 재능과 관련된 오랜 논쟁 주제 중 하나인 재능은 선천적으로 타고나는가(nature perspective) 아니면 후천적으로 습득할 수 있는가(nurture perspective)라는 두 관점의 타당성을 총 100명의 생애를 분석하여 실증적으로 검증하였다. 재능의 선천적 요인은 소질을, 후천적 요인은 전문성을 측정하였으며, 전문성은 발전단계에 따라 초기전문성과 성숙전문성으로 구분하였다. 분석결과, 소질은 성과와 유의한 간접효과가 있었으며, 성숙전문성은 성과와 유의한 직접효과를 확인할 수 있었다. 이로써 재능의 선천적 요인과 후천적 요인이 모두 성과와 유의한 관계가 있음을 실증적으로 확인하였다. 또한, 선천적 소질과 성과사이의 관계를 후천적 초기전문성과 성숙전문성이 완전 매개하였다. 본 연구는 개인의 생애 연구를 통해 재능과 성과간의 관계를 종적, 실증적으로 분석하였다는 점에서 연구의 의의를 찾을 수 있으며, 다음과 같은 시사점을 갖는다. 첫째, 학술적으로 논쟁의 요지인 재능의 천부론과 습득론은 모두 유의하며, 상호작용한다는 양시론(nature-nurture)을 지지하였다. 둘째, 소질과 전문성이 모두 유의하지만 성과에 대한 영향의 정도를 고려 시 후천적 전문성의 중요성이 더욱 부각되었다. 본 연구결과는 재능관리연구에 부족한 실증연구결과로 논쟁에 의미있는 시사점을 줄 것으로 기대하며, 실무적으로 구성원의 성과향상을 위한 재능관리 시스템과 제도를 설계하기 위한 기본개념 구축에 유용한 지침이 될 수 있을 것이다. 그 밖에 본 연구의 한계 및 향후 연구과제 등에 대해 논하였다.This study verified one of the oldest competing theme on talent nature vs. nurture perspective through the analysis of total 100 samples. As the innate factor of talent, giftedness was measured and expertise was measured as for the acquired factor of talent, and expertise was classified as novice expertise and proficient expertise once more by the development procedure of expertise. By the result of analysis, giftedness had a significant indirect effect with performance, and proficient expertise showed a significant direct relationship with performance. This result serve an empirical evidence that both innate and acquired factors have significant relationship with performance. nature and nurture perspectives are valid. Also, we found that all variables including giftedness, novice expertise, proficient expertise, and performance have close direct effect with next to variables(dynamic relationship). And they all show indirect effects with the remote variables through one of two mediators of neighbor variables, but they did not show any direct effect with the variables(organic relationship). The study has a meaning that it analyzed the talent-performance relationship longitudinally using life-analysis study, and it gives some academic and practical implications. First, academically it demonstrated that both nature and nurture perspectives are empirically valid. Second, The results that both perspectives on talent are all valid and the variables in the models show a dynamic and organic linkage between them. This understanding will be pretty helpful to design a effective HR system and practices for HR professionals. And the limitations of the study and further research items were presented at the end of the study.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002259536https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115401
ISSN
1229-5086
DOI
10.18211/kjhrdq.2017.19.3.004
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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