470 0

MOOC에서 소셜 러닝 촉진을 위한 튜터링 가이드라인 개발: FutureLearn 사례를 중심으로

Title
MOOC에서 소셜 러닝 촉진을 위한 튜터링 가이드라인 개발: FutureLearn 사례를 중심으로
Other Titles
Development of Tutoring Guidelines to facilitate social learning in MOOC : Focused on the Case of FutureLearn
Author
유영만
Keywords
무크; 소셜 러닝; 튜터; 튜터링 가이드라인; 퓨처런; MOOC; social learning; tutor; tutoring guidelines; FutureLearn
Issue Date
2017-08
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 17, no. 16, page. 299-327
Abstract
본 연구는 MOOC에서 튜터가 소셜 러닝을 촉진하기 위해 필요한 튜터링 가이드라인을 개발하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 튜터가 소셜 러닝을 촉진하는 과정에서 겪는 어려움을 밝힌 후, 소셜 러닝을 촉진하기 위한 튜터링 가이드라인을 개발 및 검증하였다. 이를 위해 소셜 러닝 기반 MOOC 플랫폼인 FutureLearn에서 실제 튜터로 활동한 경험이 있는 6인을 대상으로 심층 면담을 통해 자료를 수집하였다. 연구 참여자는 H대학교 FutureLearn 강의를 담당한 튜터들 중 과정 개발 및 운영 전반에 참여한 경험이 있고, 소셜 러닝에 대한 이해가 풍부한 사람을 H대학교 교수학습센터의 MOOC 운영담당자로부터 추천받아 선정하였다. 이들을 대상으로 심층면담을 진행하여 튜터의 소셜 러닝 촉진 과정에서 개인적, 사회적으로 축적된 경험을 심층적으로 접근하였다. 심층 면담 이후 문헌 연구를 병행하여 튜터에게 필요한 튜터링 가이드라인을 최종적으로 도출하였다. 도출된 튜터링 가이드라인은 FutureLearn에서 강의를 운영하고 있는 교수 2인 및 운영담당자 2인의 검증 과정을 통해 타당성을 확보하였다. 연구 결과, 튜터가 소셜 러닝 촉진에서 경험하는 어려움은 소셜 러닝 차원에서 맥락 유지, 연결 지원, 협력 환경 구성 등에 관한 8가지 문제로 도출되었다. 이에 이러한 세 가지 차원에 대해 튜터의 교수적 · 관리적 · 기술적 · 사회적 역할에 따라 총 18개의 튜터링 가이드라인을 개발 및 검증하였다. 본 연구는 MOOC에서 소셜 러닝이 이루어지는 과정을 실증적으로 확인하여 그 촉진자로서 튜터의 중요성을 인지하고, 튜터링에 필요한 가이드라인을 제시했다는 점에서 의의가 있다. MOOC에서 튜터의 역할 및 중요성에 대한 새로운 인식을 요구하며, 다양한 지역 및 문화권의 학습자가 존재하는 MOOC에서 튜터에게 소셜 러닝을 효과적으로 촉진하기 위해서는 오리엔테이션과 같은 사전 교육을 제공해야 한다는 것을 제안한다. The purpose of this study was to develop a tutoring guideline for facilitating social learning in the MOOC. We developed and verified the tutoring guidelines to identify the difficulties of the tutor in promoting social learning and promote social learning. To do this, we collected data through in - depth interviews with six people who had worked as actual tutors in FutureLearn, a social learning - based MOOC platform. The derived tutoring guidelines were validated by two professors and two operation staff in FutureLearn. Research participants were selected from among the tutors not only who participated in FutureLearn courses of H University and experienced in the overall course development & operation, but they had a strong understanding of social learning. We conducted in-depth interviews with these tutors to gain the tutor’s personal and social accumulated experience in promoting social learning. As a result of this study, there were eight difficulties experienced by the tutor in promoting social learning. Therefore, a total of 18 tutoring guidelines were developed and verified according to the instructor, managerial, technical, and social roles of the tutor. This study is meaningful in that it confirms the importance of the tutor as a promoter of social learning and suggests guidelines for tutoring by verifying the process of social learning in MOOC. MOOC requires a new awareness of the role and importance of tutors and suggests that in order to effectively promote social learning to tutors in MOOCs where there are learners of various localities and cultures, pre-training such as orientation should be provided.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010025881704https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115145
ISSN
1598-2106
DOI
10.22251/jlcci.2017.17.16.299
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE