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항공사 승무원의 업무 관련 시기질투 유발요인 분석에 관한 연구

Title
항공사 승무원의 업무 관련 시기질투 유발요인 분석에 관한 연구
Other Titles
The antecedents of cabin crews’ work-related envy in the airline industry
Author
현성협
Keywords
항공사 객실 승무원; 질투; 리더와의 관계; 불평등; 열등감; 승진욕구; 이직의도; Cabin Crews; Envy; LMX; Unfairness; Sense of Inferiority; Desire for Promotion; Turnover Intention
Issue Date
2017-08
Publisher
한국호텔외식관광경영학회
Citation
호텔경영학연구, v. 26, no. 6, page. 19-36
Abstract
본 연구는 항공사 승무원과 관련한 실무자 및 연구자들에게 시사점을 제시하기 위해 다음과 같은 연구 목적을 설계하였다. 첫째, 항공사 객실 승무원들의 질투를 유발하는 요인들을 고찰하고자 하였 다. 둘째, 승무원들의 질투가 이직의도에 미치는 효과를 검정하고자 하였다. 문헌고찰을 통하여 항공사 객실 승무원들이 느끼는 질투요발요인 4가지를 도출해내었다. 또한, 이론적 배경에 근거하여 총 5 개의 이론적 가설들을 정립하였으며 이를 통합하여 연구 모형을 제시하였다. 본 연구에서 제안한 연구모형을 실증적으로 검정하기 위하여 아시아나, 이스타항공, 진에어, 제주항공 등의 항공사에 재직 중인 객실 승무원을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 2017년 4월에 실시되었으며, 총 297부의 유효 표본을 이용하여 확인적 요인분석과 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 데이터를 분석한 결과 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 질투를 유발하는 4가지 잠재선행변수 중에서 사회적 불평등과 승진 욕구가 항공사 객실 승무원의 질투를 유발하는데 유의한 영향력을 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 항공사 객실 승무원의 질투는 이직의도에 유발하는 유의한 요인으로 밝혀졌다. 본연구의 결과는 업무 외에 객실승무원들이 스트레스는 받는 질투의 원인을 분석하고, 이를 항공사 경영측면에서 활용할 수 있는 가이드라인을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구에서 밝힌 실증 연구의 결과를 바탕으로 항공사 객실 승무원들의 직무 활동에 관련한 유용한 실무적 시사점과 이론적 시사점이 제시되었다. The purpose of this study was two fold: 1) to investigate significant factors of the predictors of cabin crews’ work-related envy: relationship with leader, unfairness, a sense of inferiority and desire for promotion, 2) examine the relationship between cabin crews’ work-related envy and their turnover intention. Based on a literature review, theoretical hypotheses were derived. Combining the theoretical hypotheses, a conceptual model was proposed. To empirically evaluate the proposed model, the data was collected from 297 cabin crew members from Asiana, Eastar, Jin Air and JEJU Air. The questionnaire was distributed during April of 2017. Confirmatory factor analysis was conducted to double-check the uni-dimensionality of the scales. Using structural equation modeling (SEM), the results revealed that two predictors of cabin crews’ envy in the airline industry (unfairness and desire for promotion) bear a significant positive effect on envy. Consequently, such envy leads to turnover intention. This paper provides new guidelines for human resource management in the airline industry. Airline companies can use the findings and thus reduce stressful envy factors in the work place. Theoretical and managerial implications were discussed in the latter part of this study.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07229676&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115092
ISSN
1226-8747
DOI
10.24992/KJHT.2017.08.26.06.19.
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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