587 404

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author이수기-
dc.date.accessioned2019-11-28T06:28:23Z-
dc.date.available2019-11-28T06:28:23Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.citation국토계획, v. 52, no. 4, page. 135-152en_US
dc.identifier.issn1226-7147-
dc.identifier.issn2383-9171-
dc.identifier.urihttp://kpaj.or.kr/_common/do.php?a=full&bidx=853&aidx=11350-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115055-
dc.description.abstract최근에는, 도시민들이 통근을 위해 소요하는 시간이 개인의 행복, 삶의 질, 스트레스 수준과 높은연관성이 있다는 점에서 그 중요성이 크게 인식되고 있다. 뿐만 아니라, 통근시간의 증가는 개인의수면시간 또는 여가활동 시간의 감소로 이어진다는 점에서 이에 대한 대책 마련이 시급한 상황이다.본 연구는 2010년 수도권 가구통행실태조사 자료를 이용하여 개인의 생애주기에 따른 통근시간의차이를 분석하는 것을 목적으로 한다. 또한, 통근효율성 정도에 영향을 미치는 개인과 가구의 특성을 확인하고자 한다. 본 연구의 분석결과는 도시전반의 통근시간을 저감하기 위해 생애주기 특성에기반한 주거입지 정책과 교통정책을 수립하는데 매우 유용하게 활용될 수 있다. This study examines the determinants of commuting time by individuals’ life cycle stage.We have applied the 2010 household travel survey data of the Seoul metropolitan area and the multi-level regression model. The results of this study are as follows. First, the multi-level regression models show that the levels of household and neighborhood explained the variation in commuting time in terms of 16-20% and 2-5%, respectively. This finding indicates the importance of controlling for household and neighborhood characteristics in commuting time studies. Second, this study identifies the determinant factors of commuting time by different life cycle stages. In particular, individuals at the life cycle stage before independence from their parent households showed the longest commuting time. In contrast, individuals in the middle-age households with school children showed shorter commuting time. Third, the results show that an individual’s commuting time was highly associated with mode choice, housing type, household income and the housing price of their job locations. The results of this study are useful for development of housing and transportation policies to enhance jobs-housing balance and reduce commuting time based on individual’s life cycle stage.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2015년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구(한국연구재단-NRF2015H1 A2A1034449-글로벌박사양성사업)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한국토·도시계획학회en_US
dc.subject통근시간en_US
dc.subject개인 생애주기 단계en_US
dc.subject다수준회귀모형en_US
dc.subject수도권en_US
dc.subjectcommuting timeen_US
dc.subjectIndividual’s life cycle stageen_US
dc.subjectmulti-level regression modelen_US
dc.subjectSeoul metropolitan areaen_US
dc.title개인의 생애주기 단계에 따른 통근시간 영향요인 분석 -- 2010년 수도권 가구통행실태조사자료를 중심으로 -en_US
dc.title.alternativeAnalysis on the Determinant Factors of Commuting Time by Individuals’ Life Cycle Stage - Based on the 2010 Household Travel Survey Data of the Seoul Metropolitan Area -en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no4-
dc.relation.volume52-
dc.identifier.doi10.17208/jkpa.2017.08.52.4.135-
dc.relation.page135-152-
dc.relation.journal국토계획-
dc.contributor.googleauthor하재현-
dc.contributor.googleauthor이수기-
dc.contributor.googleauthorHa, Jaehyun-
dc.contributor.googleauthorLee, Sugie-
dc.relation.code2017018991-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF URBAN PLANNING AND ENGINEERING-
dc.identifier.pidsugielee-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE