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개인의 생애주기 단계에 따른 통근시간 영향요인 분석 -- 2010년 수도권 가구통행실태조사자료를 중심으로 -

Title
개인의 생애주기 단계에 따른 통근시간 영향요인 분석 -- 2010년 수도권 가구통행실태조사자료를 중심으로 -
Other Titles
Analysis on the Determinant Factors of Commuting Time by Individuals’ Life Cycle Stage - Based on the 2010 Household Travel Survey Data of the Seoul Metropolitan Area -
Author
이수기
Keywords
통근시간; 개인 생애주기 단계; 다수준회귀모형; 수도권; commuting time; Individual’s life cycle stage; multi-level regression model; Seoul metropolitan area
Issue Date
2017-08
Publisher
대한국토·도시계획학회
Citation
국토계획, v. 52, no. 4, page. 135-152
Abstract
최근에는, 도시민들이 통근을 위해 소요하는 시간이 개인의 행복, 삶의 질, 스트레스 수준과 높은연관성이 있다는 점에서 그 중요성이 크게 인식되고 있다. 뿐만 아니라, 통근시간의 증가는 개인의수면시간 또는 여가활동 시간의 감소로 이어진다는 점에서 이에 대한 대책 마련이 시급한 상황이다.본 연구는 2010년 수도권 가구통행실태조사 자료를 이용하여 개인의 생애주기에 따른 통근시간의차이를 분석하는 것을 목적으로 한다. 또한, 통근효율성 정도에 영향을 미치는 개인과 가구의 특성을 확인하고자 한다. 본 연구의 분석결과는 도시전반의 통근시간을 저감하기 위해 생애주기 특성에기반한 주거입지 정책과 교통정책을 수립하는데 매우 유용하게 활용될 수 있다. This study examines the determinants of commuting time by individuals’ life cycle stage.We have applied the 2010 household travel survey data of the Seoul metropolitan area and the multi-level regression model. The results of this study are as follows. First, the multi-level regression models show that the levels of household and neighborhood explained the variation in commuting time in terms of 16-20% and 2-5%, respectively. This finding indicates the importance of controlling for household and neighborhood characteristics in commuting time studies. Second, this study identifies the determinant factors of commuting time by different life cycle stages. In particular, individuals at the life cycle stage before independence from their parent households showed the longest commuting time. In contrast, individuals in the middle-age households with school children showed shorter commuting time. Third, the results show that an individual’s commuting time was highly associated with mode choice, housing type, household income and the housing price of their job locations. The results of this study are useful for development of housing and transportation policies to enhance jobs-housing balance and reduce commuting time based on individual’s life cycle stage.
URI
http://kpaj.or.kr/_common/do.php?a=full&bidx=853&aidx=11350https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115055
ISSN
1226-7147; 2383-9171
DOI
10.17208/jkpa.2017.08.52.4.135
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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