569 109

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dc.contributor.author김남조-
dc.date.accessioned2019-11-28T06:19:29Z-
dc.date.available2019-11-28T06:19:29Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.citation관광연구논총, v. 29, no 3, page. 59-81en_US
dc.identifier.issn1226-8054-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002252083-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115045-
dc.description.abstractAs the awareness of the seriousness of climate change has increased, carbon labeling has introduced as a meaningful instrument to motivate CO² emission reductions. Since the lodging industry contributes heavily to climate change with considerable CO² emission, it is required that hotel sector must participate in green management strategies by adopting carbon labels to reduce CO² emission. However, the achievement of carbon labeling is very low in the Korean hotel industry from the lack of understanding of consumers' responses to carbon label. Thus, the purpose of this research is to analyze the demographic differences in perception, attitude, and behavioral intention toward carbon labels in the hotel industry. The results indicate that there are significant differences in not only perception of carbon labels, but also attitude and behavioral intention toward carbon-labeled hotels according to demographic characteristics such as gender, age, marital status, presence of children, the level of education, and the level of income. Furthermore, this study proposes key implications for hotels' better green marketing strategies and directions for future research.기후변화에 대한 심각성이 증가함에 따라 이산화탄소 배출을 감축하기 위해 탄소성적표지 인증제도가 도입되었다. 호텔산업은 상당한 양의 이산화탄소를 배출하기 때문에 탄소성적표지 인증제도를 통한 친환경경영에 대한 필요성이 제기되고 있다. 그러나 국내 호텔산업은 탄소성적표지에 대한 소비자들의 반응에 대한 이해부족으로 인해 탄소성적표지 취득이 저조한 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 소비자들의 인구통계학적 특성에 따른 탄소성적표지에 대한 지각, 탄소성적표지 인증호텔에 대한 태도 및 탄소성적표지 인증호텔에 대한 행동의도의 차이에 대해 연구하는 것이다. 분석결과 탄소성적표지에 대한 지각, 탄소성적표지 인증호텔에 대한 태도 및 탄소성적표지 인증호텔에 대한 행동의도는 성별, 연령, 결혼유무, 자녀유무, 교육수준, 소득수준 등과 같은 인구통계학적 특성에 따라 차이가 나타났다. 분석결과를 바탕으로 효과적인 친환경호텔 경영을 위한 마케팅 전략과 실무적 시사점이 논의되었다.en_US
dc.description.sponsorshipThis research was funded by a grant from the National Research Foundation of Korea(NRF-2012S1A5A2A03034718)en_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisher한양대학교 관광연구소en_US
dc.subjectCarbon labelsen_US
dc.subjectCarbon-labeled hotelsen_US
dc.subjectPerceptionen_US
dc.subjectAttitudeen_US
dc.subjectBehavioral intentionen_US
dc.subjectDemographics characteristicsen_US
dc.subject탄소성적표지en_US
dc.subject탄소성적표지 인증호텔en_US
dc.subject지각en_US
dc.subject태도en_US
dc.subject행동의도en_US
dc.subject인구통계학적 특성en_US
dc.titleDemographic Differences in Perception, Attitude, and Behavioral Intention toward Carbon-labeled Hotelsen_US
dc.title.alternative인구통계학적 특성에 따른 탄소성적표지 인증호텔에 대한 지각, 태도 및 행동의도 차이en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume29-
dc.relation.page59-81-
dc.relation.journal관광연구논총-
dc.contributor.googleauthorLee, Nam-Hee-
dc.contributor.googleauthorKim, Nam-Jo-
dc.contributor.googleauthor이남희-
dc.contributor.googleauthor김남조-
dc.relation.code2017018279-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF TOURISM-
dc.identifier.pidnjkim-


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