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춤을 활용한 차세대 교육플랫폼 구축방안탐구

Title
춤을 활용한 차세대 교육플랫폼 구축방안탐구
Other Titles
Research on Methods of Next-Generation Education Platform Establishment with the Use of Dance for Strengthening Modern Competitiveness
Author
김운미
Keywords
춤; 2015개정 교육과정; 창의융합형; 인재양성; 4차산업시대; 교과목; 소프트웨어; Dance; the 2015 revised education curriculum; creative and convergent; training talents; the fourth industrial revolution era; subject; software
Issue Date
2017-08
Publisher
한양대학교 우리춤연구소
Citation
우리춤과 과학기술, v. 13, no. 3, page. 9-35
Abstract
2015 개정교육과정을 중심으로 융합교육의 장에서 춤을 활용한 차세대 교육 플랫폼을 구축하기 위한 연구로 다음과 같은 방안을 제안했다.첫째, 차세대 교육은 행복한 삶을 실현할 수 있는 창의융합형 인재양성을 목표로 하고 있다. 따라서 생동감 있는 새로운 교육 패러다임을 위한 방안을 춤을 활용한 소프트웨어교육과 춤을 활용한 융합교육의 장에서 시도하는 것이다.둘째, 교과목간 벽을 허물고 미래형 교육수단과 방법을 총동원하는 교육환경을 조성해야 한다. 이를 위해서 기존에는 언어로 표출하고 소통했던 보통 교과목을 가능한 한 몸의 언어인 춤(움직임)을 교육수단으로 적극 활용한다. 즉 비언어 예술인 춤을 활용하여 학생 스스로 체험하고 미래의 꿈을 만들어보는 재미있는 차세대 창의교육 환경을 조성한다.셋째, 모든 사물이 점점 똑똑해지는 초지능유기체로 변신하는 시대에 몰입감과 사실감을 극대화 하는 초실감 소프트웨어 체험공간이 교육의 장에 만들어져야 한다. 즉 교과관련 학생들의 니즈를 최대한 반영하기 위한 빅 데이터의 활용과 이를 증강현실(AR)기술을 활용한 교재, 그리고 이것을 현실로 미리 체험해보는 가상현실(VR)까지도 총동원한 혼합현실(MR)공간을 조성하고 활성화해야 한다. These methods were presented as research for next-generation education platform establishment with the use of dance in the convergence education field, with a focus on the 2015 revised education curriculum: First, next-generation education is aiming to train creative and convergent talents who can make happy lives come true. Therefore it is necessary to attempt methods for new dynamic education paradigms through software education with the use of dance and in the convergence education field with the use of dance.Second, it is necessary to tear down walls between subjects and create an education environment where all future education means and methods are mobilized. To do so, if possible, with the use of dance (movements), body language, as education means it is necessary to take full advantage of common subjects where students' thoughts and emotions have been expressed and communicated in language. That is, with the use of dance, nonverbal art, it is necessary to create an interesting education environment for creativity of the next generation, an environment where they themselves can experience things and have dreams.Third, in this era where all objects turn into superintelligent organisms becoming cleverer, spaces for experiencing ultra realistic softwares, where immersiveness and realism are maximized, should be created in the education field. That is, the use of big data for reflecting to the fullest extent students' needs related to the subjects, textbooks made through AR technology, MR spaces where even VR is mobilized should be created and activated - in the MR spaces students can experience the relevant things in real-world situations in advance.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002254504https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115037
ISSN
1738-9178
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > DANCE(무용학과) > Articles
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