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체험-감상-소통-큐레이션 연계 중심의액티브 러닝 미술관 교육 프로그램 개발 연구

Title
체험-감상-소통-큐레이션 연계 중심의액티브 러닝 미술관 교육 프로그램 개발 연구
Other Titles
The Study of Active Learning Art Museum Education Program focused on Linkage of Experience-Art Appreciation-Communication-Curation
Author
양연경
Keywords
미술관 교육; 꿈다락 토요문화학교; 액티브 러닝; Art Museum Education; Saturday Art Academy; Active Learning
Issue Date
2017-06
Publisher
한국전시산업융합연구원
Citation
한국과학예술융합학회, v. 29, page. 157-176
Abstract
본 연구는 감성적 체험, 다양한 예술 감상, 토론과협력 활동, 능동적인 전시 큐레이션 학습 등이 반영된미술관 프로그램의 효과를 분석하였다. 또한 ‘거꾸로미술관’ 주제 속에서 다루는 미술관 프로그램이 학습자를 새롭고 다양하게 변화키는 액티브 러닝 뮤지엄의 중요한 매개가 되는 요인들을 연구하였다. 셋째, 미술관 소장품 중심의 전시 연계 교육 프로그램을 토대로 하여 가족, 초등학생, 청소년 대상의 그룹별 수업을 진행한 결과를 분석하여 미술관 프로그램의 궁극적 효용성과 지속 가능한 방향성을 평가하였다.본 연구의 사례는 꿈다락 토요문화학교의 미술관프로그램을 중심으로 분석하였으며, <미술관 속 감성여행, 우리의 전통공예 한지> 라는 10차시 수업을 사례로 교육 프로그램 개발 및 운영 과정을 단계별로진행하였다. 감성적 체험과 경험의 시도, 현장 사례연구와 체험 및 감상 수업의 심화, 재료의 물성 탐구, 모둠 협동을 통한 전시 큐레이션 수업, 개인작품 제작과 전시회 개최, 작품 감상 및 최종 워크숍 등의 과정을 각 단계별로 연구하였다.본 연구의 그룹별 분석 결과를 비교해 볼 때, 가족프로그램의 참여자들의 만족도가 가장 높았으며 청소년 참여자들의 만족도가 두 번째로 좋은 평가를 받았다. 미술 감상 수업이 효과적으로 진행되기 위해서는학습자의 능동적인 참여가 필수적이며, 다양한 경험과깊이 있는 학습을 성취하기 위해서는 액션 러닝, 현장사례 연구, 프로젝트 기반 목표 지향 학습, 팀 중심문제해결 학습 등이 고루 반영된 액티브 러닝이 반드시 수반되어야 한다. 액티브 러닝 중심의 미술관 교육프로그램은 효과적인 학습 효과를 제공하고, 평생교육의 롤모델로서 중요한 역할을 수행할 것이다. This Study This study analyzed the effects of museum programs reflecting emotional experience, appreciation of various arts, discussion and cooperation activities, and active exhibition curation learning. It also investigated factors that are important mediators of the 'Active Learning Museum' which is changing the learner 's new and diversified art museum program covered in the theme of 'Flipped Museum'. Third, this study analyzed the results of the group-oriented classroom activities for families, elementary school students, and youths centering on the exhibition-linked education programs centered on museum collections.The case study of this study was analyzed based on the museum program of Saturday Art Academy and step by step of the educational program development and operation process as an example of the 10-class-lesson called "Emotional museum travel in Korean traditional crafts". This Study have tried emotional experience and experience, field case studies, deepening of experience and appreciation classes, material property investigation, exhibition curation through group collaboration, production of personal works and exhibition, and the final workshop.Comparing the results of statistical analysis by group, the participants in the family program showed the highest satisfaction and the participants in the youth program received the second highest satisfaction. Therefore, in order to achieve various experiences and deep learning, This requires active learning that reflects action learning, field case studies, project-based goal-oriented learning, and team-based problem-solving learning, in order to achieve diverse experiences and depth of learning.The museum education program centered on active learning will provide us with effective learning effects and play an important role as a role model for lifelong education.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07192583https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/114335
ISSN
2005-1409
DOI
10.17548/ksaf.2017.06.29.157
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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