408 1942

1920년대 보통학교 학생들의 교원 배척 동맹휴학

Title
1920년대 보통학교 학생들의 교원 배척 동맹휴학
Other Titles
‘Unified Students Strikes’ in General “Botong” Schools in 1920s Korea, which rejected and boycotted problematic teachers
Author
박찬승
Keywords
식민지기 동맹휴학; 보통학교; 교사배척; 교원양성; 체벌; unified student strikes during the colonial period; General ‘Botong’ schools; rejecting the teachers; raising and training teachers; administrative punishment
Issue Date
2017-06
Publisher
한국역사연구회
Citation
역사와 현실, no. 104, page. 263-298
Abstract
일본의 식민지였던 조선에서 1921~28년 사이에 발생한 학생들의 맹휴 사건은 초등 학교의 맹휴가 342건, 중등 이상 학교의 맹휴가 460건으로 모두 802건이 된다. 초등 학교에서 발생한 맹휴의 원인 가운데에는 교원배척이 53.5%, 학교설비 개선이 13.4%, 엄격한 훈육과 교칙에 대한 반발이 11.4%를 차지했고, 사상문제는 2.6%에 지나지 않았다. 즉 초등 학교의 맹휴 가운데 교원배척과 관련된 맹휴가 반 이상을 차지하고 있었다.당시 신문 기사에 나오는 교원 배척과 관련된 맹휴 사건의 맹휴 이유를 세분해서 보면, 1) 교사의 생도에 대한 구타나 체벌, 2) 교사의 실력 부족과 불친절, 무성의, 불공정, 3) 교사의 좋지 못한 품행, 4) 학생에 대한 무리한 처벌, 5) 조선역사나 창가를 가르치지 않는 것, 6) 교장이나 교사의 민족차별의식 등이었다.이 가운데 가장 많은 건수를 기록한 것은 교사의 생도에 대한 구타나 체벌의 경우였다. 당시 교사들은 학생들을 엄격하게 훈육한다는 명분으로 여러 유형의 체벌을 가하였다. 교사들의 가혹한 체벌 내지는 폭력에 대한 반발로 일어난 맹휴 사건 가운데에는 일본인 교사들과 관련된 사건들이 조선인 교사들과 관련된 사건보다 많았다. 교사들에 대한 배척의 또 다른 원인은 교사들의 실력의 부족과 인격의 미흡이었다. 이는 교사로서의 소양 부족의 문제로 요약되는데, 이는 당시 보통학교 교사의 양성 시스템이 미흡했던 것과 깊은 관련이 있었다. In colonized Joseon, and between 1921 and 1928, total of 802 ‘unified students strikes’ occurred, with 342 strikes breaking out in elementary schools and 460 of them inside middle schools and beyond. When we examine the elementary school strikes, we can see 53.5% of them occurred while boycotting teachers, when 13.4% of them demanded bettering school environments and 11.4% of them criticized strict instructions and school rules. Strikes caused by philosophical or ideological reasons only occupied 2.6% of them. In other words, more than half of the elementary school strikes occurred because of the teachers.Analysis of reports on newspapers of the time reveal that there were several reasons for the teachers to be rejected. First, the teachers’ beating of students. Second, the teachers’ incompetence, unkindness, indifference and unfairness. Third, the teachers’ conducts unbecoming of an instructer. Fourth, their excessive punishments of students. Fifth, teachers’ not teaching the students of Joseon history or songs. And sixth, teachers or the super intendants’ discrimination of the Korean race.Among all, the most prominent reason that instigated strikes was the teachers’ beating or excessive punishment of the students. At the time, in the name of training them the teachers exacted various types of punishments. And many of these cases were caused by Japanese teachers more often than by Korean ones. Meanwhile, another prominent reason for rejecting teachers was their ‘lack of expertise’ as well as ‘defective characters.’ In other words, many of them had not teacher’s attributes, which was also a problem that was caused by the lack of the teacher raising system for General “Botong” schools at the time.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002235868https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/114300
ISSN
1225-6919
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > HISTORY(사학과) > Articles
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