296 0

특성화고 남학생이 지각한 부모의 공감능력과 학교생활적응 간의 관계: 자기격려의 매개효과

Title
특성화고 남학생이 지각한 부모의 공감능력과 학교생활적응 간의 관계: 자기격려의 매개효과
Other Titles
The Relationships between School Life Adaptation and Parental Empathy Perceived by Specialized High School Male Students: The Mediating Effects of Self-Encouragement
Author
조한익
Keywords
부모의 공감능력; 자기격려; 학교생활적응; 특성화고 남학생; Parental empathy; Self-encouragement; School life adaptation; Specialized high school male student
Issue Date
2017-06
Publisher
미래를 여는 청소년학회
Citation
미래청소년학회지, v. 14, no. 2, page. 111-129
Abstract
본 연구의 목적은 특성화고 남학생이 지각한 부모의 공감능력이 학교생활적응 간의 관계에서 자기격려의 매개효과가 있는지 탐색하고자 하는 것이다. 이를 위해 서울에 위치한 특성화고 남학생 252명을 대상으로 설문을 실시하였다. 본 연구의 통계처리는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하였고 각 변인들 간의 관계를 확인하기 위하여 상관분석을 실시하였으며 Baron과 Kenny(1986)방식을 통해 매개효과를 검증하였다. 연구결과 첫째, 부모의 공감능력, 학교생활적응, 자기격려와의 관계는 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 부모의 공감능력과 학교생활적응 간의 관계에서 자기격려는 부분매개 하는 것으로 나타났다. 학교생활적응 하위요인별로 살펴보면, 부모의 공감능력과 학업적 적응과의 관계에서 자기격려는 완전매개 하는 것으로 나타났고, 부모의 공감능력과 사회적 적응 및 정의적 적응과의 관계에서 자기격려는 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 본 연구의 의의와 제한점을 제시하고 후속 연구를 위한 제언에 대해 논의하였다. This Study aims to verify the mediation effects of self-encouragement in the relationship between parental empathy and school life adaptation of specialized high school male student. Survey participants were 252 students attending specialized high school in Seoul. The research method used SPSS 22.0. Data was analyzed by Pearson’s correlation and hierarchical regression analysis was suggested by Baron & Kenny(1986). The results obtained through this research are as follows. First, the correlations among the parents’ empathy, self-encouragement, and school life adaptation was significantly related. Second, self-encouragement partially mediated the relation between parents’ empathy and school life adaptation. Specifically, self-encouragement completely mediated the relation between parents’ empathy and academic adjustment. Self-encouragement partially mediated the relation between parents’ empathy and social adjustment and affective adjustment. Lastly, implications for future studies were discussed.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050026016228https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/114267
ISSN
1738-4753
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE