157 55

윤리부조화와 신뢰간의 관계: 유통업체 실무자 및 학생대상 실험연구

Title
윤리부조화와 신뢰간의 관계: 유통업체 실무자 및 학생대상 실험연구
Other Titles
The Relationship between Ethical Dissonance and Trust : Experiment Study
Author
오세형
Keywords
윤리적 가치; 윤리부조화; 정서적 신뢰; 역량기반 신뢰; ethical values; ethical dissonance; affective trust; competency-based trust
Issue Date
2017-05
Publisher
한국경영컨설팅학회
Citation
경영컨설팅연구, v. 17, no. 2, page. 167-178
Abstract
본 연구는 기업의 윤리가치를 현대 기업 환경에서 기업 간 신뢰를 형성하는데 주요한 요인으로 고려하였다. 기업 간 협력관계의 형성과 유지 과정을 통해 거래 쌍방은 상대방 기업이 거래관계를 통해 보여준 행동의 윤리적 가치에 대해 지각하게 되고, 긍정적 윤리가치의 지각은 거래 혹은 관계에 대한 불확실성을 낮춰줄 수 있다. 거래관계에서 거래당사자는 조직이 ‘표방’하는 윤리가치와 ‘실제 지각’된 윤리 가치 수준의 차이가 없을 경우, 즉 윤리부조화가 낮은 수준일 경우에는 거래 쌍방이 관계에서 발생하는 불확실성을 낮출 수 있게 된다. 그러나 반대로 표방하는 가치와 실제 지각된 가치 수준에 차이가 클 경우, 즉 윤리부조화가 높은 수준일 경우에는 거래 쌍방은 높은 불확실성의 상황에 놓이게 되고, 이는 다양한 형태의 기회주의적 행동, 불신 등으로 연결될 수 있다. 윤리부조화-신뢰 간의 관계에서 문제가 되는 경우는 힘이 있는 구매자가 윤리부조화를 느낄 경우 이는 공급자에 의해 지각되고 공급자는 이에 반응하여 행동불확실성이 커질 것이므로 구매자가 지각하는 상대방에 대한 신뢰에 부정적인 영향을 줄 수 있다. 즉, 이런 인과성이 성립되기 위해서는 구매자가 느끼는 윤리부조화가 상대방에 의해 인지된다는 가정이 성립되어야 한다. 따라서 본 연구는 윤리부조화-신뢰 간의 관계를 검증하기 위해 실험을 설계하고 실행하였다. 교차 문화적 측면에서 이런 관계가 연구대상에 상관없이 보편적인 현상인지를 검증하기 위해 한국의 기업 실무자, 한국 학생 그리고 미국 학생 집단을 대상으로 실험을 실시하였다. 분석결과 미국 학생들을 대상으로 한 실험의 경우에서만 윤리부조화가 높은 경우와 낮은 경우 지각되는 정서적 신뢰와 역량에 기반한 신뢰 모두 높은 수준을 나타냈고 그 결과는 유의적인 차이를 보였다. 반면 한국의 기업 실무자 집단과 한국 학생을 대상으로 한 연구결과에서는 유의미한 결과가 나타나지 않았다. This study has the purpose that We highlighted the possibility of ethical values, a major issue in the modern corporate environment, as an important factor in building trust in the relationships. Ethical values are incorporated in the proposed research model in the form of ethical dissonance, and it is assumed that trust emerges based on ethical value evaluation. Trust is a relatively subjective concept that can be understood from the viewpoint of individual managers in firms. Likewise, so are ethical values. Since individual managers in supplier firms and buyer firms are at the frontline in the inter-firm relationships, their perception of ethical values and trust is crucial for the successful operation of Supply Chains. When managers in a buyer firm feel that the firm’s code of ethics is supported by decisions and business actions, they perceive low levels of ethical dissonance. In turn, managers in a supplier firm might feel consistency from face-to-face contact with buyers and their activities, and thus perceive less uncertainties. Mutual trust can be naturally developed in this process. Efforts to diminish ethical dissonance and to strengthen trust would help improve Supply Chain collaboration. Buyer firms are typically larger in size and more influential than supplier firms. If managers in buyer firms perceive discrepancies in ethical values, they try to reduce tensions that stem from the conflict experienced. Consequently, their ethical beliefs might be shaken. In most cases, they have to give up their own ethically preferred behaviors to conform to their organizational direction. Such dilemmas give rise to inconsistent behaviors, which can be perceived by managers in supplier firms. They may doubt the counterpart’s sincerity and, as a result, mutual trust cannot be easily developed. To obtain valid and reliable research findings, it needs to be assumed that the ethical dissonance perceived by managers in a buyer firm causes a sense of suspicion to managers in a supplier firm, ultimately resulting in inconsistent inter-firm transactions and the erosion of mutual trust. Hence an experimental setting is designed to test such relationships. Particularly, cross-cultural approaches in regard to the relationships as well as the sequential structural model can contribute to generalize the theory. The research findings of the american student group indicate negative relationships between ethical dissonance and the two trust factors. And these relationships did show statistical significance, but the findings of the other two groups didn’t.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002228565https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/113926
ISSN
1598-172X
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
Files in This Item:
윤리부조화와 신뢰간의 관계 유통업체 실무자 및 학생대상 실험연구.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE