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dc.contributor.author김정룡-
dc.date.accessioned2019-11-20T05:49:40Z-
dc.date.available2019-11-20T05:49:40Z-
dc.date.issued2019-03-
dc.identifier.citation전자공학회논문지, v. 56, No. 3, Page. 131-138en_US
dc.identifier.issn2287-5026-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08000450&language=ko_KR-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/112540-
dc.description.abstract본 연구는 모니터 주사율과 화면 움직임에 따른 게임 수행도와 안구 피로도, 그리고 주관적 수행도, 주관적 피로도의 차이를 비교 분석하였다. 실험 결과 고주사환경에서 게임 수행도가 증가함을 확인할 수 있었고 주관적 안구 피로를 나타내는 변수들에는 큰 영향을 미치지 않았다. 수행도에 대한 주관적 평가 결과는 실제 수행도와 일치하였고 주관적 안구 피로도 평가 결과는 주사율 증가에 따라 통계적으로 유의한 피로도 감소를 나타냈다. 특히 상대적으로 좌우 화면 움직임이 클 경우 이러한 현상은 두드러졌다. 그러므로 다양한 3D 디스플레이 환경에서 수행도 향상을 위해 주사율과 화면 움직임의 영향을 고려하여 설계하는 것이 중요하다. The purpose of this study is to compare and analyze the human performance, eye fatigue, subjective performance and subjective fatigue depending on the refresh rate and display movement. Experimental results showed that the human performance increased at high refresh rate but does not affect the parameters of eye fatigue. Subjective questionnaire results were consistent with performance data but eye fatigue questionnaire results showed statistically significant fatigue reduction as the refresh rate increased. Especially, when the horizontal display movements are relatively greater, the difference was appeared. In order to improve human performance in various 3D display environments, the influence of refresh rate and display movement needs to be considered for the performance and eye fatigue reduction.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한전자공학회en_US
dc.subjectRefresh rateen_US
dc.subjectDisplay movementen_US
dc.subjectHuman performanceen_US
dc.subjectEye fatigueen_US
dc.subject3D contentsen_US
dc.titleFPS 게임 환경에서 주사율 변화와 화면 움직임에 따른 사용자 수행도 및 피로도 분석en_US
dc.title.alternativeAnalysis of User Performance and Fatigue Depending on Refresh Rates and Display Movement in FPS Game Environmenten_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume56-
dc.identifier.doi10.5573/ieie.2019.56.3.131-
dc.relation.page131-138-
dc.relation.journal전자공학회논문지-
dc.contributor.googleauthor이용진-
dc.contributor.googleauthor김정룡-
dc.relation.code2019035132-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF COMPUTING[E]-
dc.sector.departmentDIVISION OF MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY-
dc.identifier.pidjungkim-
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COLLEGE OF COMPUTING[E](소프트웨어융합대학) > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
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