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영양성분표시에 대한 소비자의 이해도, 인식 및 행동의도에 관한 연구: 2016년 개정 전․후 비교를 중심으로

Title
영양성분표시에 대한 소비자의 이해도, 인식 및 행동의도에 관한 연구: 2016년 개정 전․후 비교를 중심으로
Other Titles
Consumer Perception, Understanding and behavioral Intention Towards Nutrition Labels : Focusing on the 2016 Revision
Author
최윤형
Keywords
영양성분표시; 신호등표시; 열량표시; 운동량 표시; 소비자 이해; Food Labeling Standard; Nutrition Label; Multiple Traffic Light Labeling; Calorie Information; Physical Activity Equivalent Label; Consumer Understanding
Issue Date
2019-03
Publisher
한국소비자정책교육학회
Citation
소비자정책교육연구, v. 15, No. 1, Page. 183-207
Abstract
식품이 가진 영양적 특성을 소비자에게 제공하여 합리적인 식품선택을 유도하는 영양표시제도는 국민 건강증진과 관련 중요한 정책방안으로 간주되고 있다. 본 연구는 먼저, 2016년 개정되어 2018년부터 시행되고 있는 영양성분 표시의 정책효과를 개정 전과 비교하여 검증해 보고자 하였다. 둘째, 향후 영양표시제도의 소비자 친화적 개정을 위하여 신호등 표시와 열량의 운동량 병행 표시를 제안하고 이들의 영향력을 실증 실험연구를 통해 검증해 보았다. 연구 결과, 이해도와 인식변인의 경우 신호등 표시, 개정 후 표시가 개정 전 표시보다 유의미하게 높은 값을 기록하였으며, 특히, 인식변인 중 용이성의 경우 개정 전 점수는 2.17점으로 모든 종속변인 중에서 가장 낮은 점수를 나타냈으나 개정 후 4.39점으로 유의미한 증가를 보여 2016년 개정이 영양성분 표시에 대한 소비자의 이해도와 활용도를 높이는 긍정적인 방향으로 개정되었음을 확인할 수 있었다. 다음으로, 개정 후 그룹과 신호등 그룹 모두에서 열량의 운동량 병행표시 그룹이 칼로리 표시 그룹보다 이해도, 태도, 효율성에서 유의미하게 높은 점수를 보였다. 본 연구는 2016년 개정된 영양성분 표시의 영향력을 실증 실험연구를 통해 검증했다는 점, 그리고 신호등 표시, 열량의 운동량 병행 표시에 관한 실증 소비자 데이터를 제시해 소비자 친화적 개정을 위한 기초 자료를 제공했다는 데 그 의의가 있다. Nutrition labels on food packages are among the most prominent and population-based policy measures associated with diet and health promotion. In 2016, the Ministry of Food and Drug Safety revised food labeling standards, including nutrition labels, to improve consumers’ understanding and use of labels. This study has two objectives. The first objective is to examine the effects of the revised nutrition label, in effect since 2018. Did it improve consumers’ understanding of, perception of, and intention to use the label? The second objective is to support future revisions to promote user-friendliness and enhance usability. We therefore proposed and tested the effects of a multiple traffic light (MTL) label and a physical activity equivalent label when presenting calorie information. The results showed that the 2016 revision did improve consumers’ understanding of, perception of, and intention to use the label. In addition, the proposed MTL and physical activity equivalent label formats demonstrated positive effects on consumer understanding, attitude and efficiency. This study is important because it empirically tested the effects of revised nutrition label in addition to consumer-friendly formats of nutrition labels on consumer understanding, perception, and intention.
URI
https://www.earticle.net/Article/A350725https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/112520
ISSN
1738-9194; 2508-7991
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