427 0

ZMET을 활용한 방한 중국인 관광객의 꽃꽂이교육 관광콘텐츠 참여동기 연구

Title
ZMET을 활용한 방한 중국인 관광객의 꽃꽂이교육 관광콘텐츠 참여동기 연구
Other Titles
ZMET-based Participation Motivation Analysis of Chinese Tourists’s Floral Arrangement Courses Visit to Korea
Author
김영재
Keywords
ZMET; 꽃꽂이교육 관광콘텐츠; 방한 중국인; 참여동기; Floral Arrangement Courses; Chinese Tourists; Participation Motivation; Tourism Content
Issue Date
2019-03
Publisher
한국콘텐츠학회
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v. 19, No. 3, Page. 223-235
Abstract
본 연구는 ZMET을 이용하여 한국 꽃꽂이교육 관광콘텐츠 설계 및 마케팅 전략 도출을 위한 방한 중국인 관광객의 참여동기 파악에 목적을 두고 있다. 꽃꽂이교육 관광콘텐츠에 참여한 10명의 방한 중국인 관광객을 대상으로 한 조사 결과, ‘성취감을 얻는’, ‘한국문화를 탐방하는’, ‘선생님의 서비스가 좋은’, ‘전문성이 강한’, ‘함께 하는’, ‘함께 교류하는’, ‘함께라서 든든한’, ‘중국에서 없는’, ‘중국보다 좋은’, ‘치유되는’, ‘행복과 사랑을 느끼는’, ‘예술적인 접근이 쉬운’, ‘인생샷이 기록되는’, ‘인테리어가 예쁜’, ‘디자인이 특별한’, ‘설레고 기대되는’, ‘자연과 가까워지는’, ‘일상을 예쁘게 장식하는’ 18개의 참여동기 구성개념이 도출되었고 이를 연관시켜 도출된 공유개념도의 핵심 구성개념은 ‘성취감을 얻는’, ‘한국문화를 탐방하는’, ‘선생님의 서비스가 좋은’, ‘전문성이 강한’ 4개이다. 이를 바탕으로 향후 한국 꽃꽂이교육 관광콘텐츠의 설계 및 마케팅 전략에 있어 난이도 조절이 가능한 커리큘럼 개설, 방한 중국인이 선호하는 부가적 한국문화 체험 기회제공, 플로리스트의 다각도 자기개발 등이 필요하다는 것을 확인하였다. In order to develop the marketing strategy of Korean floral arrangement courses for chinese tourists, this study aimed at gaining their participation motivation with application of the ZMET (Zaltman metaphor-elicitation technique). According to the results, 18 constructs ("a sense of accomplishment", "Korean culture visit", "teacher’s high-quality service", "professionalism", "to be together", "communication with others", "joint pleasure", "better than China", "not available in China", "healing", "the feeling of happiness and love", "easy access to art", "wonderful life shot", "beautiful interior", "special design", "expectation", "close to nature", and "nice daily-life decoration") were derived and 4 main constructs ("a sense of accomplishment", "Korean culture visit", "teacher’s high-quality service", and "professionalism") of the consensus map were analyzed. Therefore, the Korean floral arrangement courses for chinese tourists should open an adjustable level of difficulty of curriculum, offer an opportunity to experience other Korean culture and increase florist’s abilities from various aspects.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07994768&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/112510
ISSN
1598-4877
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE