180 0

해외시장 진출전략을 위한 시장조사방법론 제시

Title
해외시장 진출전략을 위한 시장조사방법론 제시
Other Titles
A Study on Overseas Market Research Methodology for Global Market Penetration Strategy
Author
박광호
Keywords
Global Strategy; Strategic Dynamics; CAGE Model; Overseas Market; 글로벌 전략; 전략적 다이나믹스; CAGE모델; 해외시장조사
Issue Date
2019-02
Publisher
중앙대학교 한국전자무역연구소
Citation
전자무역연구, v. 17, No. 1, Page. 63-83
Abstract
연구목적: 지속가능한 경영활동을 위해서는 해외시장으로 진출하는 것이 필요하다. 그리고 진출 이후 안정적인 생존을 위해서는 해외시장조사 단계부터 체계적으로 수행되어야 한다. 본 연구는 기업의 전략적 인식을 바탕으로 해외시장조사를 수행하고 진출 이후 활용가능한 전략적 방향성을 제시할 수 있는 해외시장조사 방법론을 제안한다. 논문구성/논리: 본 연구에서는 해외시장조사방법에 대한 선행연구를 기반으로 기존 해외시장조사방법들의 한계점을 확인하고 전략적 인식 도구로 활용되는 CAGE모델과 전략적 다이나믹스(Strategic Dynamics)를 이용해 개선된 해외시장조사 방법론을 제시한다. 도출된 요소들을 로직트리(Logic Tree)와 해외시장전문가들을 대상으로 AHP를 수행해 각 단계별 우선순위를 도출했다. 본 연구는 기업의 해외시장진출에 앞서 시장조사 단계에서 조직의 전략적 방향을 확인할 수 있도록 설계되었다. 결과: 기존 해외시장조사 전문가 및 조사방법론은 해외시장환경에 대응하기 위한 전략 도출을 중요하게 인식하고 있지 않다. 이에 본 연구에서는 전략적 인식을 바탕으로 진출 이후 성장 전략의 방향성을 제시할 수 있는 시장조사방법론을 제안한다. 크게 해외시장 변화 인식, 시장환경 분석, 전략방향 수립 등 세 단계로 구성되어 있으며 각 단계별로 조사계획 수립, 국가환경조사, 근원지도 작성 등 세부 항목을 제시하였다. 독창성/가치: 본 연구가 제안하는 해외시장조사 방법론은 기존 연구들과 달리 수집된 해외시장환경 요소에 대응하는 전략적 방향성을 도출할 수 있도록 구성되었다. 특히 전략적 인식 도구를 활용해 대상 국가의 환경 변화를 조사한 후 경쟁포지셔닝과 전략적 변곡점을 확인할 수 있다. 궁극적으로 해외시장 진출을 통해 지속가능한 경쟁우위를 확보하고 성장하고자하는 기업에게 시사점을 줄 것으로 기대한다 Purpose: One of the most significant discussion in the sustainable management is about a strategy for entering overseas market. This paper is propose a methodology for conducting an overseas market research that is based on the firm’s strategic recognition. Furthermore, the methodology presents a strategy that can be applied after entering the market. Composition/Logic: The paper aims to investigate limitations of prior overseas market research methodologies. Moreover, the paper proposes an advanced methodology using the Cultural, Administrative, Geographic and Economic (CAGE) model and strategic dynamics which have been used as the major strategic recognition research. In order to overcome the limitation factors of the prior overseas market research methodologies, we derive priorities for each step of overseas market research using logic tree and Analytic Hierarchy Process (AHP) which was conducted with oversea market research experts. As the result, the paper proposes a step by step method of systematic overseas market research based on strategic recognition. Findings: Most studies in overseas market research have focused only on analyzing particular business situations. Moreover, they did not recognize developing strategy to react on the overseas market environment as important. Thus, we expand the overseas market research methodology to show direction for growth strategy after entering the market. The methodology is composed of three stages. Each stage consists of detailed activities such as establishing a research plan, conducting a national environment research, and drawing a root map which reveal the differences among countries. Originality/Value: The overseas market research methodology is structured to derive a strategic direction in response to change in overseas market environments. In particular, a strategic recognition tool of our methodology can be used to investigate environmental changes in an oversea market. Also, it can identify competitive positioning and strategic inflection points in the markets. Ultimately, the paper is expected to provide guidelines for companies seeking to secure sustainable competitiveness in overseas markets.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002445269https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/112238
ISSN
1738-9607
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE