636 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author장유진-
dc.date.accessioned2019-09-30T06:01:00Z-
dc.date.available2019-09-30T06:01:00Z-
dc.date.issued2019-04-
dc.identifier.citation학습자중심교과교육연구, v. 19, NO 7, Page. 489-518en_US
dc.identifier.issn1598-2106-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027111087-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/110768-
dc.description.abstract본 연구에서는 상담 수퍼비전 대가들의 전문성 발달 과정을 탐색하였다. 이를 위해 2016년 11월에서 2017년 2월에 걸쳐 동료들에 의해 수퍼비전 대가로 지명된 8명의 수퍼바이저들을 대상으로 반구조화된, 일대일 인터뷰를 진행하였고, 합의적 질적 연구 방법을 사용하여 자료를 분석하였다. 자료분석 결과, 거의 모든 참여자들은 공식적인 수퍼비전 훈련이 아니라 선배나 스승의 수퍼비전을 참관하거나 자신의 수퍼비전 경험을 통해 수퍼바이저로서의 전문적인 지식과 기술을 획득해 온 것으로 나타났다. 수퍼비전 대가들의 전문적 성장은 내담자 중심에서 내담자와 수퍼바이지를 통합하여 바라보는 관점으로, 과업 중심에서 수퍼비전 회기 내에서의 직접적인 체험 중심으로, 뛰어난 수퍼바이저의 수퍼비전 행위를 모방하는 단계에서 스스로 자신만의 고유한 스타일을 찾아가는 단계로 변화하면서 일어난 것으로 확인되었다. 이러한 성장 과정에서 수퍼바이지와의 관계의 중요성에 대한 자각, 상담과 수퍼비전에 대한 대가들로부터의 지속적인 학습, 상담 경험의 확장을 통한 상담자로서의 역량 강화가 주요하게 기여한 것으로 나타났다. 연구결과를 토대로 수퍼바이저 교육과 향후 연구에 대한 시사점을 논의하였다. This study qualitatively examined the process of professional development among master counseling supervisors. From November 2016 to February 2017, semi-structured, face-to-face interviews were conducted with eight counseling supervisors who were nominated as a master supervisor by their professional colleagues and data were analyzed using the consensual qualitative research method. Most participants acquired professional knowledge and skills in supervision by observing senior supervisors performance or by gaining experience as supervisor, rather than taking a formal supervisor training. Transition from novice supervisor to expert supervisor occurred through changes from being client-focused to focusing on both supervisee and client, from delivering tasks to the supervisee to helping her learn from immediate experience in supervision sessions, and from imitating their role model in supervisory behaviors to keeping her own style. Recognition of the importance of the relationship with a supervisee, continuous learning about counseling and supervision from masters, and commitment to clinical experience served as leverage for growing as a supervisor. Based on the findings of this study, implications for supervisor training and future research are discussed.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2016년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF2016S1A5A8019593).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher학습자중심교과교육학회en_US
dc.subject상담 수퍼비전en_US
dc.subject수퍼비전 대가en_US
dc.subject수퍼바이저en_US
dc.subject합의적 질적 연구en_US
dc.subject전문성 발달en_US
dc.subjectcounseling supervisionen_US
dc.subjectmaster supervisoren_US
dc.subjectsupervisoren_US
dc.subjectConsensual Qualitative Researchen_US
dc.subjectprofessional developmenten_US
dc.title상담 수퍼비전 대가들의 전문성 발달 과정en_US
dc.title.alternativeThe Professional Development Process of Master Counseling Supervisorsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no7-
dc.relation.volume19-
dc.identifier.doi10.22251/jlcci.2019.19.7.489-
dc.relation.page489-518-
dc.relation.journal학습자중심교과교육연구-
dc.contributor.googleauthor장유진-
dc.contributor.googleauthorJang, Yoojin-
dc.relation.code2019034293-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakGRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S]-
dc.identifier.pidyoojinjang-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S](상담심리대학원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE