본 논문은 갑진개혁운동을 천도교 정신사적 맥락에서 파악하고자 하는 데에 그 목적을 둔다. 지금까지 학계에서 진행되어온 갑진개혁 운동에 관한 연구에서는, 이 운동이 지닌 역사적, 정치적, 사회적 의미에만 치중되어 있고, 따라서 정신사적인 맥락에서의 연구가 부족했기 때문이다.
동학은 창도에서부터 '다시 개벽'의 과제를 지닌다 동학의 l세 교조인 수운 선생은 다시 개벽을 위한 우주적 큰 틀을 '시운'을 통해 이룩한다. 이후 수운선생의 도를 이어받은 해월선생은 '시운'이라는 시대적 운상(運相)에 따라 실생활 속에서 개벽운동을 실천해 나가게 된다. 이의 구체적인 것들이 '향아설위(向我設位)', '삼경사상(三敬思想)', '이천식천(以天食天)' 등이 된다. 이들 가르침들은 결국 다시 개벽이 '우주와 내'가, 또는 '너와 내'가, '신과 사람'이, '사물과 인간'이 모두 조화와 균형을 이루는 데에 있음을 강조한 것들이다. 따라서 해월 선생은 '조화와 균등'의 세상을 이룩하고자 교조신원운동, 또는 갑오동학혁명 등의 구체적인 개벽운동을 당시의 시대 속에서 실천하기도 한다.
이와 같은 스승들의 가르침을 이은 의암선생은 당시 처해진 시대적 상황의 어려움을 타기하고 또 극복하고자 세계 대세를 돌아보고, 다만 서구적 패러다 임인 상쟁(相爭)의 문명개화론이 아닌, 동학적 상생(相生)의 문명개화론을 수립하게 된다. 즉 의암선생이 펼친 문명개화의 이론은 조화와 균등을 통한 개화이며, 이를 통해 이룩하는 문명인 시천주(待天主), 인시천(人是天), 인내천(人乃天)의 문명개화론이었던 것이다. 나아가 이러한 문명개화론에 의하여 새로운 삶의 질서를 이룩하고자 갑진개혁을 단행하였던 것이다.
따라서 이와 같은 천도교의 정신적 맥락 속에서 1904년 단행된 갑진개혁은 당시 세계사적인 조류가 되었던 서구적 상쟁의 문명으로의 개혁이 아닌, 수운 선생 이후 줄기차게 견지되어 온, 천도교의 정신사적인 면에서 그 계보를 이어 온 동학적 상생의 문명개혁의 구체적인 실천이라고 말할 수 있다.
This paper is to examine Kap Jin Reformation in the context of the history of Chun Do Gyo spirits. Many studies have been made on Kap Jin Reformation by academic circle, but they have focused on its historical, political or social significance, while there is little or no study made from the perspective of the history of Chun Do Gyo spirits.
Since its foundation Dong Hak has gone through "Recreation" process. Suwoon, the founder of Dong Hak, set up a macrocosmic framework for "Recreation" through "Si Woon" (時運, meaning the Fate of the time and space). Haewol, who succeeded to the teachings of Suwoon, was putting "Recreation" process into action through "Siwoon." This resulted in such teachings as "Hyang Ah Sul Wi" (向我設位, meaning the ritual ceremony should be set up with myself being placed in the center), "Sam Kyung" idea (三敬思想, meaning the thought of honoring the three) and "I Chun Shik Chun" (以天食天) meaning heaven eats heaven). These teachings, after all, emphasized that "Recreation" can be attained through harmony and balance between cosmos and myself, between you and me, between God and human being, and between things and human being. Therefore, Haewol initiated and led "Kyo Jo Sin Won" Movement (敎祖伸寃運動, for appeasing the spirit of the Chun Do Gyo leader who unfairly died a martyr) and Kap Oh Dong Hak Revolution with a view to establishing (or recreating) a world of harmony and balance.
Eui Am, who later succeeded to these teachings, carefully watched the trend of the times to overcome the deadlock of the critical situation. He realized the cultural enlightenment, not by means of struggle based on Western paradigm, but by means of survival or coexistence pursued by Dong Hak. He strived after cultural enlightenment through harmony and balance, and this has resulted in such theories as "Si Chun Joo" (侍天主, meaning I serve God within me), "In Si Chun(人是天)" or "In Nae Chun" (人乃天, meaning man is God, in other words, when man is awakened to his God, he himself can be God). He led Kap Jin Reformation to bring a new order based on his cultUral enlightenment theory.
In conclusion, Kap Jin Reformation which took place in 1904 is the result of cultural revolution that Dong Hak pursued in accordance with the principle of mutual survival or coexistence, breaking away from the principle of conflict and struggle, which was the mainstream of the time.