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중국판 ˂프로듀스 101˃에 대한 중국 시청자 의견 및 평가 연구

Title
중국판 ˂프로듀스 101˃에 대한 중국 시청자 의견 및 평가 연구
Other Titles
A Study on Chinese Viewers' Opinion and Evaluation of the Chinese Edition of ˂Produce 101˃ : Focused on Analysing Internet Community of ˂Zhihu˃ Bulletin Board
Author
왕치반
Alternative Author(s)
WANGQIFAN
Advisor(s)
이종수
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2018년 중국에서 인기가 가장 많은 예능 프로그램 중의 하나는 바로 중국판 <프로듀스 101>이었다. 그의 남자판인 <우상연습생(偶像練習生)>는 방송 첫 회가 1시간 만에 조회수 1억뷰를 돌파했으며 여자판인 <창조101(創造101)>은 공개 3일 만에 조회수 3억뷰를 달성하였다. 이 두 프로그램의 폭발적인 인기였기 때문에 2018년은 중국 "아이돌 그룹의 원년"이라는 평가도 받았다. 중국은 한류의 영향을 가장 많이 받는 나라 중 하나로, 한국 드라마부터 K-pop, 그리고 한국 예능 프로그램까지 한류와 관련된 많은 부분이 중국에 큰 영향을 미치고 있다. 그러나 K-pop의 대표적인 특징인 아이돌 그룹 포맷은 중국의 대중가요 업계에 영향이 그리 크지 않고 중국에서 그룹 형식으로 활동하는 중국 연예인도 매우 희소하다. 아울러 예전에 아이돌 그룹을 선발하는 프로그램도 있었는데 반응이 별로 안 좋았다. 중국판 <프로듀스 101>는 이러한 중국의 상황 속에서 2018년에 뜻밖에 뜨거운 인기를 얻게 된 것이다. 게다가 그의 인기는 일시적인 것이 아니라 프로그램이 끝난 후에도 지속적인 인기가 있으며 두 버전에서 데뷔한 그룹 멤버들은 다 중국의 가장 인기 있는 연예인이 되었다. 따라서 이러한 프로그램과 아이돌 그룹 포맷의 높은 인기는 중국 대중가요 업계의 주목할 만한 현상이라고 할 수 있고 중국판 <프로듀스 101>이 중국에서 특별한 인기를 끄는 점도 연구 가치가 높다고 생각한다. 따라서 이 연구는 중국에서 첫 번째 폭발적인 인기를 얻은 아이돌 오디션 프로그램 <우상연습생>에 대한 중국 시청자들의 평가와 의견을 살펴보고자 한다. 이를 위해 이 연구는 <우상연습생> 관련 게시판의 댓글에 대한 양적, 질적 분석을 통해 중국 시청자들이 <우상연습생>의 출연진과 퀼리티에 대한 평가, 시청 흥미 유발 요소 그리고 중국 아이돌 산업에 대한 전망을 밝혀내고자 한다. 이를 통해 중국 시청자들이 이러한 예능 프로그램에 대한 선호경향을 밝혀내고자 하고 이러한 프로그램의 발전방향에 관한 시사점을 제시하고자 한다. 온라인 게시판 분석을 통해 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램 방송 초기 중국 시청자들이 중국 연습생들의 특히 태도, 실력, 외모 이 3가지 측면에서 부정적인 평가를 가장 많이 내린 것을 확인할 수 있었다. 이러한 문제점을 종합해보면, 중국 연습생들이 정규적인 훈련을 받지 못할 뿐 아니라 중국 아이돌을 훈련하고 배양할 수 있는 체계 자체도 아직 매우 성숙하지 않은 단계에 머물고 있는 것을 생각해 볼 수 있다. 그리고 <우상연습생>의 진행자와 트레이너에 대한 평가를 살펴보면 중국 시청자들이 데뷔시간 더 길고, 실력과 스펙이 더 좋은 트레이너를 더욱 선호하는 경향을 밝혀냈다. 둘째, 우선 중국 시청자들이 <우상연습생>의 편집 기술과 투표 방식에 대해 보편적으로 부정적인 평가를 표시한 것을 확인할 수 있었다. 이는 중국은 이 2 가지 분야에서 한국 예능 제작팀에게 거울삼아 배울 필요가 있다고 판단된다. 아울러 여기서 또 하나 많이 언급한 점은 바로 방송 이래 계속 프로그램을 둘러싸고 있는 표절 문제였다. <우상연습생>은 인기가 높았지만 판권이 없다는 점이 일부 중국 시청자의 반감을 불러일으켰고 결과적으로 많은 신뢰를 얻지 못했을 뿐 아니라 비판적인 댓글을 만들어냈다. 셋째, 중국 시청자들이 <우상연습생>에 관한 시청 흥미 유발 요소는 프로그램 출연진과 한국판 <프로듀스101>라는 2가지 요소를 도출했는데, 원판 <프로듀스101>의 시청경험이 그들의 시청 흥미를 자아내는 것을 확인할 수 있었고, 대부분 중국 시청자의 흥미를 불러일으킨 또 다른 요인은 한국에서 오랜 기간 활동한 중국 아이돌 레이와 잭슨라는 것으로 확인되었다. 마지막으로, 중국 시청자들의 중국 아이돌 산업에 대한 전망을 살펴보았다. 긍정적인 댓글들이 있었지만 더 많은 중국 시청자들은 낙관적이지 않은 태도를 가지고 있는 것을 확인해 볼 수 있었다. 그 중에서 가장 많이 언급한 점은 중국의 아이돌 산업은 완벽하게 발전된 일본이나 한국의 아이돌 산업보다 아직 혼란스럽고 성숙하지 않은 단계에 있다는 것이었다. 분석결과를 살펴보면 이러한 난처한 상황에 벗어나기 위해 일부 시청자의 말대로 중국의 아이돌 산업은 한국 아이돌 체계로 중국 초기 단계의 아이돌 산업을 실험하고 현재의 문제를 하나씩 해결할 필요성이 있는 것이다. 이는 중국 아이돌 산업의 발전은 성숙한 한국 아이돌 산업을 거울삼아야 하는 필요성을 보여준다. 이것은 중국과 한국 대중문화 산업 간의 교류와 협력을 통해 또 하나의 좋은 계기를 제공한다고 생각한다.; One of the most popular programs in China in 2018 was the Chinese version of . Its male version, , exceeded 100 million views in the first hour of the broadcast; and , its female version, achieved 300 million views in three days after its release. As these two programs were explosively popular, 2018 was also rated as "the first year of the Idol Group" in China. China is one of the countries that is affected most by Korean Wave -such as Korean dramas to K-pop and many sorts of Korean boradcasting programs- and many parts related to Korean Wave have had a great influence on China. However, the idol group format, which is a representative feature of K-pop, had little impact on the Chinese popular song industry, and a group format of Chinese entertainers is very rare. Unlike tremendous impact of Korean ones, the audiences' responses on the Chinese idol group selecting programs were not as good. In this manner, the Chinese version of 's polularity in 2018 is unexpected and somewhat surprising. Furthermore, the popularity of the entertainer, chosen in the program, was not temporary. Rather, they have earned more popularity after the program ended. Debuted group members of both versions all have become China's most popular figures. Therefore, the popularity of these programs and the idol group format are sought to be a remarkable phenomenon in the Chinese popular song industry. In other words, the popular of Chinese version of , in particular, is highly deserved to be mentioned. Thus, the goal of this study is to examine the evaluation and opinions of Chinese viewers of the spotlighted Chinese idol audition program . And it ultimately aims to find out the prospects of the Chinese idol industry based on the evaluation of performers' quality and the viewing and interest inducing factors through quantitative and qualitative analysis of comments on the bulletin board. Through this process, it would be possible to reveal the preference tendency for such programs and to suggest how the development should be for its prosperity in the near future. The results of this study derived from the analysis of online bulletin boards are as follows: First, Chinese viewers in the early stage of the program rated most negatively on trainees' attitude, ability and appearance. Putting these results together, Chinese trainees were not able to be trained regularly, and the system itself is still in a very immature stage in terms of cultivating Chinese idols. And when we look at the evaluation of the host and trainer of , it can concluded that Chinese viewers prefer longer time spending of selected performers' debut and the trainers with better skills and seniority. Second, Chinese viewers generally expressed negative evaluations on the editing technique and voting method of . It suggests that Chinese entertainment production teams need to learn from those of Korean in these two fields. Plagiarism was another issue that was mentioned most since the broadcast started. Although was popular, but no existence of copyright caused some Chinese viewers to feel disapproval, resulting in not only lost of trust but also critical comments. Third, the factors that induce the viewers' interest in watching were drawn from the two factors, the cast and the Korean version of . One was the experience of watching the original version , and the other was two Chinese idols, Lay and Jackson, who have been active working in Korean entertainment fields for a long time. Finally, this study intended to look into the prospects of Chinese viewers' idol industry in China. Some positive comments presented on the bulletin board, but pessimistic attitude toward the program were much more widely spread among Chinese viewers. The comment mentioned most was that the Chinese idol industry is still in a confused and immature stage compared to the fully developed idol industry nations like Japan and Korea. In order to get out of this troubled situation, Chinese idol industry needs to design experiments based on the early stage of Korean idol industry, for instance, to solve the current problems step by step as some viewers suggestions found in the analysis results. This indicates the necessity of the development of Chinese idol industry reflecting mature Korean idol industry. This is thought to provide another good opportunity between China and Korean pop culture industry through communication and cooperation.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109899http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436360
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