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사물인터넷(IOT) 기반 어포던스 식품 패키지 디자인 연구

Title
사물인터넷(IOT) 기반 어포던스 식품 패키지 디자인 연구
Other Titles
A Study on Affordance Food Package Design Based on the Internet of Things :Focused on Smart Silver Consumers
Author
홍우정
Alternative Author(s)
Hong, Woo Jung
Advisor(s)
김응화
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
첨단기술의 발전으로 사회는 급격하게 변모되어 가고 있다. 새 기술의 등장은 새로운 상호작용 방법을 요구하게 되고, 그럴 때마다 해결의 실마리는 인간의 욕구와 행동방식에 따른 디자인 철학이 뒷받침 되어야 순조롭게 난제들을 해결하고 적절한 대안들을 마련한다. 그러므로 인간과 기술의 상호작용이 가능하게 되기 위해서는 인간의 감성과 인지에 대한 이해가 수반되어야 한다. 과거에 비해 과도한 정보와 상품들 속에서 소비자가 제품 선택에 혼란을 느낄 때가 많다. 행동경제학자들은 소비자의 내재된 신념과 시각심상에 의한 편향으로 소비자의 행동관찰이 구매의사결정에 영향을 주고 있다고 말한다. 그로 인해, 소비자의 마음을 이해하고 마음의 작동원리 체계를 알기 위해서는 뇌에 대한 지식정보와 이해가 우선시 되어야 한다. 그러나 예전과 달리 현재 수많은 상품과 정보 그리고 복잡한 시각 환경에서 소비자는 상품 선택에 어려움을 느끼며 살고 있다. 그것을 해결하기 위해서 대두되고 있는 것이 ‘어포던스’이다. 로자베스 칸터(Rosabath M. Kanter)는 복잡한 시각 환경에서 패키지 디자인은 단순하게 구현되는 것이 소비자와의 쉬운 커뮤니케이션 전략이라고 말한다. 즉 소비자가 무엇을 원하는지 이해하고 소통해야 진정한 혁신적 상품들이 나올 것이라 말한다. 현재 우리는 향후 소비자의 급격한 변화를 경험하게 될 것으로 예상되고 있다. 즉 한국은 2026년을 기점으로 초 고령화 사회로의 진입과 이로 인해 고령 소비자를 중심으로 한 생겨난 새로운 소비시장이 형성되고 그 범위가 확장 될 것으로 예상된다. 이에 고령 사회를 맞이하여 고령 소비자에 대한 다양한 측면에서의 디자인 연구가 필요한 현실이다. 따라서 본 연구는 고령화 사회에 있어 새로운 주요 소비 계층으로 등장하는 스마트 실버(Smart Silver)세대의 구매의도에 영향을 미치는 사물인터넷 기반의 어포던스 패키지 디자인 방안을 제안하는 것이다. 이를 통해 향후 스마트 실버 소비자의 구매의 편리성을 고려한 미래지향적인 패키지 디자인의 발전을 위한 자료를 제공하고자 한다. 본 연구는 연구목적을 달성하기 위해 다음의 연구범위를 설정하였다. 본 연구는 연구범위를 사례조사 대상, 심층면접 대상, 실험조사 대상의 범위로 구분하였다. 세부적으로 어포던스 패키지 디자인 사례조사 대상으로 2010년부터 2018년까지 식품 부분 국제 디자인 어워즈 수상작과 패키지디자인 사이트를 선정하였다. 또한 스마트 실버 세대 소비자의 심층면접 대상으로 55세부터 65세까지의 남녀 고령자 총 10명을 선정하였으며, 실험조사 대상으로 55세부터 65세까지의 남녀 고령자 총 105명을 선정하였다. 본 연구는 이러한 연구범위를 바탕으로 다음의 세부 조사를 실시하였다. 첫째, 본 연구는 시각적 주의 이론 및 패키지 디자인 사례에서 나타난 어포던스 패키지 디자인의 시지각적 특성을 파악하였다 둘째, 본 연구의 조사대상인 스마트 실버세대의 정의와 사물인터넷에서 스마트 패키지의 관계파악을 통해 스마트 실버 소비자에게 필요한 디자인 연구를 조사, 분석하였다. 셋째, 사물인터넷(IOT : Internet of Things)과 유비쿼터스(Ubiquitous)를 접목한 스마트 실버를 위한 어포던스 패키지 디자인 전략을 바탕으로 디자인 관점에서 접목시킬 수 있는 디자인을 제작, 제시하였다. 넷째, 스마트 실버의 실증적 검증을 위해 아이 트래커(Eye Tracker)를 사용하여 소비자의 디자인 선호도를 알아보는 실험을 진행하였다. 본 연구는 조사를 통해 다음의 연구결과를 도출할 수 있었다. 첫째, 첫째, 본 연구는 선행연구 및 문헌조사와 사례분석을 통해 스마트 실버 세대 소비자의 구매의도에 영향을 미치는 어포던스 패키지 디자인 특성을 ‘지각의 친환경성’, ‘정보의 명확성’, ‘행위의 연속성’, ‘인지의 공통성’ 등으로 도출하였다. 둘째, 본 연구는 어포던스 패키지 디자인 특성과 심층면접 결과를 적용한 작품연구를 통해 스마트 실버 세대 소비자를 위한 사물인터넷 기반 어포던스 식품 패키지 디자인은 실버 세대의 신체적ㆍ정신적ㆍ사회적 노화를 총체적인 관리가 가능하도록 식품 및 제품정보와 스마트 기기의 연동을 적극적으로 활용하는 방안이 필요함을 파악할 수 있었다. 셋째, 본 연구는 실험조사 결과를 통해 스마트 실버 세대 소비자의 시각적 주의를 통한 어포던스 패키지 디자인의 선호도를 파악하였다. 이를 통해 패키지 디자인을 구성하는 다양한 요소, 즉, 브랜드, 친환경 관련 시각적 특성 및 마크, 영양함량표시, 원산지 정보, 제품 종류 관련 네이밍 등에서 차별적인 시각적 주의집중이 발생하는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 전반적인 조사 및 연구결과를 통해 다음의 결론을 제안하고자 한다. 첫째, 스마트 실버 세대 소비자의 구매의도 향상을 위해 건강 중시로 인한 친환경・건강 제품의 니즈를 충족시킬 수 있도록 제품의 친환경적 특성을 나타내는 명확한 정보를 적용한 어포던스 패키지 디자인이 필요하다. 둘째, 스마트 실버 세대 소비자의 구매의도 향상을 위해 소비자의 신체적 노화를 고려하여 브랜드 이미지를 강화한 어포던스 패키지 디자인이 필요하다. 셋째. 스마트 실버 세대 소비자의 구매의도 향상을 위한 제품의 선택에서 패키지 디자인의 시각적 주의 집중을 강화하기 위해 건강 기반의 친환경적 특성과 브랜드의 특성을 융합한 디자인 요소의 적용이 필요하다. 넷째, 스마트 실버 세대 소비자의 구매의도 향상을 위한 제품의 선택에서 시각적 경로 탐색을 지원하기 위해 제품 관련 정보를 시각적으로 단순, 명확하게 구성한 패키지 디자인 레이아웃의 적용이 필요하다. 본 연구의 결론에 기반한 어포던스 패키지 디자인 요소의 적용은 향후 스마트 실버 세대 소비자의 사회적, 신체적, 정신적 변화에 따른 제품 구매 니즈 충족에 긍정적이고 중요한 영향을 미칠 것으로 사료된다. 마지막으로, 첨단기기와 인간의 상호작용으로 패키지 디자인 역시 시대변화에 맞는 다감각적인 융합 패키지로 도약해야 된다. 또한 뇌-과학을 통한 인간행동의 유추 또는 추론을 통한 디자인 접근방법으로 발전시켜야 된다. 아직, 뇌-과학에 대한 인간 행동의 연구가 외국에 비해 연구윤리문제가 법제화 되지 못한 상황이라 연구자에 있어 인간을 위한 디자인 연구가 우선시 되어야 한다. 본 연구는 스마트 실버를 위한 패키지 디자인의 기초자료연구에만 한정하였다. 향후 후속 연구에서 심도 있는 패키지 디자인 가이드라인의 제안이 필요한 것으로 사료된다.; Society is changing rapidly with the development of advanced technology. The appearance of new technology demands new methods of interaction and each time this happens, clues to solutions must be supported by design philosophies that follow human needs and behavior patterns for dilemmas to be smoothly resolved and for appropriate countermeasures to be provided. Therefore, for humans and technology to interact, there must be an understanding of human emotion and perception. Compared to the past, consumers often feel confused when selecting products amidst an excessive amount of information and products. Behavioral economists say that consumer behavior observation affects purchase decision due to the inherent beliefs of consumers and bias due to visual imagery. Because of this, knowledge and information and an understanding of the brain must be placed first to understand the minds of consumers and to learn the operating principle systems of their minds. Unlike before, consumers are having difficulty choosing products in a complex visual environment with countless products and information. As a resolution to this, attention is being given to ‘Affordance’. Rosabath M. Kanter states that realizing simple package designs in a complex visual environment is a strategy to easily communicate with consumers. In other words, she says that truly innovative products come from understanding what consumers want and communicating with them. Currently, it is predicted that we will experience sudden changes from consumers in the future. In other words, as Korea will enter a super aging society from the year 2026, it is predicted that a new consumer market will form and that the scope of that market will expand centering on the elderly. At this, design research from diverse aspects must be conducted on aging consumers in the face of an aging society. Therefore, this study proposes an Affordance package design plan based on the Internet of Things that affects the purchase intentions of Smart Silvers who are appearing as a new major consumer class in an aging society. Through this, it attempts to provide material for the development of future oriented package design that takes into consideration the purchasing convenience of Smart Silver consumers in the future. To achieve its research purposes, this study established the following research scopes. This study separated its research scope into case study subjects, in-depth interview subjects, and experimental investigation subjects. Specifically, it selected International Design Award winning work from the food category of the years 2010 to 2018 along with package design sites. Also, a total of 10 male and female elderly subjects aged 55 to 65 were chosen as subjects for Smart Silver generation consumer in-depth interviews and a total of 105 male and female elderly people aged 55 to 65 were chosen for the experimental investigation. This study conducted the following detailed surveys based on these research scopes. First, this study looked into the visually perceptive characteristics of Affordance package designs that appear in the Theory of Visual Attention and in package design cases. Second, it surveyed and analyzed designs that are needed by Smart Silver consumers by defining the Smart Silver generation, who are the research subjects of this study, and by figuring out their relationship with smart packaging in the Internet of Things. Third, it produced and presented a design that can be grafted from a design perspective based on Affordance package design strategies for Smart Silvers that graft the Internet of Things and Ubiquitous. Fourth, an Eye Tracker was used to conduct an experiment that examines the design preferences of consumers for the positive verification of Smart Silvers. The following research results were drawn from these surveys. First, through previous studies, literature reviews, and case analysis, this study deduced that Affordance package design characteristics that affect the purchase intentions of Smart Silver generation consumers are ‘the environmental-friendliness of perception’, ‘the clarity of information’, ‘the continuity of action’, and ‘the commonness of perception’. Second, this study figured out that Affordance food package designs based on the Internet of Things for Smart Silver generation consumers made through work research applying Affordance package design characteristics and in-depth interview results need plans that actively utilize the linkage of food and product information and smart devices so the general management of the physical, mental, and social aging of the silver generation can be made possible. Third, this study looked into Affordance package design preferences through the visual attention of Smart Silver generation consumers through experiment results. Through this, it was verified that differential visual attention occurred in the various elements of package design such as brand, environmentally friendly visual characteristics and marks, nutritional content, product origin, and product type related naming. This study attempts to propose the following conclusions through the overall survey and research results. First, Affordance package designs should show clear information that shows the environmentally friendly characteristics of the product to satisfy the needs of environmentally friendly health products made for health promotion for the enhanced purchase intentions of Smart Silver generation consumers. Second, Affordance package designs should reinforce brand images that take into consideration the physical aging of consumers for the enhanced purchase intentions of Smart Silver generation consumers. Third, design elements that fuse health-based, environmentally friendly characteristics and brand characteristics should be applied to reinforce the visual attention focus of package designs in product selection for the enhanced purchase intentions of Smart Silver generation consumers. Fourth, package design layouts must construct product related information in a visually simple and clear manner to support the visual path finding of product selection for the enhanced purchase intentions of Smart Silver generation consumers. The application of Affordance package design elements based on the conclusions of this study will give positive and important effects on the needs satisfaction of product purchasing according to the social, physical, and mental changes of Smart Silver generation consumers in the future. Lastly, package designs must also be made into multi-sensible fusion packages that suit the changes of the age through interactions between high tech devices and humans. Also, design approach methods made through inferences and conjectures of human behavior through brain science must be developed. With research on human behavior regarding brain science, as research ethics issues have not yet been enacted, researchers must put design research for humans first. This study was limited to base material research of package designs for Smart Silver. In the future, the presentation of in-depth package design guidelines will be needed in following studies.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109789http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436150
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Ph.D.)
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