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영상검지 기반 교차로 차량 상충과 방향별 교통신호 현시의 상관관계 연구

Title
영상검지 기반 교차로 차량 상충과 방향별 교통신호 현시의 상관관계 연구
Other Titles
Vision Technology Based Vehicle Conflicts Identification at Intersections and Correlation between Vehicle Conflicts and Directional Traffic Signal Phase and Timing
Author
김정렬
Alternative Author(s)
KIM, Jungryul
Advisor(s)
서원호
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
교차로는 서로 다른 방향에서 접근하는 다양한 교통류가 서로 합류, 분류 및 교차하는 지점으로 신호교차로는 이를 교통신호로 제어한다. 2017년 도로교통공단의 도로 형태별 사고 현황에 따르면 교차로에서의 교통사고는 102,354건의 사고가 발생하였다. 교통안전 관련 유관기관 및 지자체에서는 교통사고 잦은 곳 등 도로교통 안전 개선 사업 등을 통해, 교통사고 발생원인 및 영향요소를 개선하고 사고를 줄이기 위한 노력을 하고 있다. 하지만 이러한 사고 자료 기반의 방법은 많은 비용과 시간이 소요된다는 것과 사고가 발생한 후에 개선이 가능하다는 단점이 있다. 최근 들어 영상검지 분석 방법의 개발로 인해 촬영된 영상 속 차량의 궤적자료 획득이 가능해짐으로써, 이를 도로교통 안전성 평가에 활용한 연구들이 진행되었다. 하지만 영상검지 방법을 이용하여 도로 구간 및 지점의 안전성 평가 연구들에서는 신호교차로에서의 방향별 교통 신호 현시와 상충 간의 관계를 분석한 연구는 미비하였다. 따라서 본 연구에서는 신호교차로에서 방향별 신호 현시에 따른 상충특성, 교통류 특성 분석을 통해 방향별 신호 현시와 상충 간의 관계에 대해 분석을 연구의 목표로 설정하였다. 본 연구에서 실시한 방향별 신호 현시를 고려한 교차로 안전성 평가 방법론을 통해, 신호교차로 교통신호운영 개선 대안 수립을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 기대된다.; Intersection is a complex road section where various traffic flows are merging, crossing and diverging. Signalized intersection can control many traffic flows by traffic signal. However, intersection is one of the high-ranked road segments in accident data. Safety Evaluation at intersection is based on accident data. However, the traditional safety evaluation method needs much time and cost. It has to get long term accident data to analyze. Traffic Conflict Techniques can be a alternative of this problem. Because of advances in image processing technology, it allow to acquire objective conflict data. In previous studies, Few studies have focused on conflict and traffic signal phase at signal intersection. The goal of this study is to investigate how to analyze the relationship between traffic conflicts and directional signal phase in signalized intersection. The database is based on video data taken from Geumdang intersection in Gyeonggi province. In this study, vehicle trajectory was extracted by using vision technology software. The conflicts were classified according to the direction and angle between the two vehicles. The total number of traffic conflicts varies according to directional signal phase. Also, the number of traffic conflicts by type of conflict varies depending on the directional signal phase. Conflicts between vehicles running in different directions are have different characteristics by conflict type. The results show that there is a relationship between conflict’s severity and time of the conflict occurring in a particular conflict type. The specific type of conflict has a high number of conflicts and level of severity in the second half of the directional signal phase compared to the first half of the directional signal phase. The potential of this method is evaluating the traffic safety at intersection by considering directional signal phase with traffic conflicts techniques. By this method, it able to analyze Relationship between directional traffic signal and traffic conflict.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109699http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436238
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통ㆍ물류공학과) > Theses (Master)
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