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기술 수용과 브랜드 평판을 통한 모바일 브랜드 경험 분석

Title
기술 수용과 브랜드 평판을 통한 모바일 브랜드 경험 분석
Other Titles
Effect of T.A.M and Brand reputation on the mobile brand experience
Author
판대현
Alternative Author(s)
Pan, Dae hyun
Advisor(s)
김보영
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한국의 온라인 쇼핑 시장의 거래액이 전년 대비 20% 이상 증가 하고 온라인 쇼핑 중 모바일 쇼핑이 차지하는 비율이 60% 이상이고 지속적으로 증가중임으로써 잠재력을 보여주고 있다. 이에 본 연구는 쇼핑 3사의 모바일 쇼핑 어플리케이션을 선정했고, 마케팅과 정보 시스템 적용을 통합한 관점에서 기술 수용 모델과 브랜드 평판, 신뢰를 통합한 모델을 제시한다. 이 연구는 설문조사를 진행하여 쇼핑 3사 모바일 어플리케이션 별 343개의 응답을 받아 진행되었다. 본 연구의 결과로는 전 모델에서 브랜드 평판이 인지된 이용 용이성에 정의 영향을, 신뢰에 정의 영향을 주는 것으로 나타났으며 인지된 이용 용이성이 인지된 유용성에 정의 영향을 주는 것으로 연구되었다. 또한, 인지된 유용성과 신뢰가 모바일 브랜드 경험에 정의 영향을 미친다.; The amount of transactions in the online shopping market in Korea has increased by more than 20% year on year and mobile shopping accounts for more than 60% of online shopping. This paper selected mobile shopping application of three shopping companies and presents a model that integrates technology acceptance model, brand reputation and trust from the perspective of integrating mobile application and information systems. The empirical tests involve data from survey of 343 user of three mobile applications. The results illustrate that brand reputation has a positive effect on perceived ease of use and trust, and perceived ease of use has a positive impact on perceived usefulness. Also, perceived usefulness and trust positively affect mobile brand experience.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109643http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436009
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > STRATEGIC MANAGEMENT(전략경영학과) > Theses (Master)
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