577 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor한 상 우-
dc.contributor.author김 청 식-
dc.date.accessioned2019-08-23T16:39:56Z-
dc.date.available2019-08-23T16:39:56Z-
dc.date.issued2019. 8-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109421-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436485en_US
dc.description.abstract본 연구는 지방선거 정당공천제를 중심으로 지방자치의 발전에 대해 고찰하였다. 특히 지방선거 정당공천제에 대한 폐지 의견을 살펴보면서 역설적으로 정당공천제의 존재가치를 더욱 확신할 수 있었다. 1995년 6월 27일 제1회 전국동시지방선거를 시작으로 지방의원과 지방자치단체장을 선출하였으며, 2006년 제4회 전국동시지방선거부터는 정당공천이 배제되었던 기초의원까지 정당공천제를 확대 시행하였지만 정당공천제에 대한 찬반논쟁이 끊임없이 제기되어 왔다. 한편 고려의 사심관제도와 조선의 향청제도와 향약제도에서 드러난 선조들의 지방자치 흔적을 살펴보았으며, 특히 정권수립 후의 지방자치를 1990년대 이전과 이후로 구별하여 세심히 들여다보았다. 또한 2002년 제3회 전국동시지방선거에서부터 2006년, 2010년, 2014년, 2018년 제7회 전국동시지방선거의 특징을 살펴보면서 지방자치 발전의 이론적 배경으로 삼았다. 정당이 지방선거에 개입하는 것에는 장⋅단점이 있지만 정당의 지방선거 공천을 들여다보면 장점보다는 단점으로 인한 적폐가 훨씬 더 많았다. 이에 본 연구의 목적을 지방자치의 발전에 두고 지방선거 정당공천제의 문제점을 통찰하면서 이를 극복하기 위한 개선방안을 살폈다. 정당공천제에 대한 정당정치와 중앙정치, 정당정치와 지방자치를 고찰했으며, 지방자치와 정당공천의 합리성 부여를 위해 정당공천제 폐지론과 찬성론을 살피면서 폐지보다 보완과 개선이 실효성이 있음을 확인했다. 지방선거 정당공천제가 지방자치 발전을 위한 밑거름이라는 논리적 당위성을 부여하기 위해 비례대표제, 중선거구제, 지방의원 유급제 도입을 4대 과정으로 압축했으며, 이들이 생산적인 지방의회를 통해 주민이 원하는 지역발전의 디딤돌이 될 것이라는 확신을 가졌다. 그러나 정당공천제 폐지 논쟁만큼은 기초의원에 한정하지 않고 오히려 광역의회까지 폐지해야 한다는 주장이 제기되는 현실을 보면서 무거운 책임의식을 가지고 심도 있게 연구를 진행했다. 곧 정당공천제에 대한 찬반논쟁의 개괄을 시작으로 폐지 의견에 대해 심층 분석하고 18대 대선 당시 박근혜⋅문재인⋅안철수 후보의 폐지 공약, 문재인 대통령의 폐지 주장을 집중적으로 파헤쳤으며, 정당공천제의 찬성 의견에 대하여 심층 분석하였다. 결국 지방자치의 안정적 발전을 위해서는 폐지보다 보완과 개선이 필요하다는 결론에 이르렀다. 이와 함께 지방자치의 발전적 미래를 위해 망국적 지역주의 타파와 중앙정치에 예속된 지방분권의 실현을 위한 과제들을 살피면서, 수도권 중심 성장정책을 지양하고 지방자치분권 추진을 위한 지방의회의 주도적 역할을 제시하였다. 이와 함께 자치단체장 3선 연임제한의 제도적 한계 극복과 정당공천제 성공을 위한 지방선거 매니페스토 정책선거의 정착을 제언했다. 마지막으로 정당공천제의 단점을 보완⋅개선하는 방안을 제시하였다. 궁극적으로 규범적 당위성을 갖고 있는 지방선거 정당공천제의 제도개선을 위한 끊임없는 연구가 필요하다는 맺음말로 연구를 마무리했다. 사회주의 국가인 중국과 북한도 명목적으로는 지방자치를 실시한다. 지금 우리나라에서 시행하는 지방자치에 대해 부정적으로 보는 시각도 있지만, 수백 년 지방자치 역사를 가진 서구 민주주의 국가에 비하면 우리의 지방자치는 아직 제도적으로나 인적자원에서나 걸음마 단계이기에 발전된 미래를 위한 끊임없는 연구가 이루어져야 할 것이다.; This study focuses on examining the development of local autonomy through the public nomination system by political parties with regard to local government election. Specifically, through the consideration of the pubic opinion about the abolition of the public nomination system by political parties, this study is convinced the existence value of public nomination system of political parties. As is generally known, the 1st local government election was on June 27th in 1995. At that time, chiefs of local governments and local assemblymen were elected. Even though the 4th local government election was extending the public nomination system by political parties to the level of local county (basic government and assembly) in 2006, there has consistently been many controversial issues for and against the public nomination system by political parties. On the other hand, this study examines the trace of the local autonomy of the ancestors such as Sasimgwan of Korean Dynasty and Hyangchung of Joseon Dynasty in terms of history. In particularly, this study considers the difference of the local autonomy before and after 1990s since the establishment of the Republic of Korea in 1948. In addition, this study has theoretical background of local autonomous development on the basis of characteristics from the 3rd national simultaneous local government election of 2002 to the 7th of 2006, 8th of 9th of 2010, 10th of 2014 and 11th of 2018. Although the intervention of political parties to local election has good and bad points. However, this study find out lots of disadvantages rather than the advantages through considering the process of public nomination by political parties. The purpose of this study examines the problems of public nomination system by political parties, and figures out options for the its problems, and proposes the upgrading of public nomination system for the development of local autonomy. This study examines politics of parties and headquarters’ politics of parties, politics of parties in relation to public nomination system for the consensus to strengthen the legitimacy of local autonomy and the rationality of pubic nomination by political parties. This study examines pros and cons of the abolition of public nomination by political parties. This study proposes the solutions to improve the current public nomination system rather than the abolition of it. The most important thing for the development of local autonomy depends on how to improve the public nomination system by political parties regarding local government election. The purpose of this study is to give the logical justification for the above-mentioned fact, and to consider the process of 4 levels with regard to the proportional representation, multimember districts, paid system of local assemblymen, etc. This is convinced that the efficient an productive local assembly will be the steppingstone to develop local government for local residents. In reality, there is lots of public opinion that the abolition of public nomination by political parties to state level(such as Gyunggi-Do) as well as basic level(such as small city or county). This study deals with this issue of the abolition in terms of social responsibility. This study describes the summary of pros and cons of public nomination system by political parties at first. And then, this study intensively analyzes the election pledges of 18th presidential candidates(Park Gun-Hye/ Moon Jae-In/ Ahn Chul-Soo) regarding the abolition of public nomination by political parties to the local election. Especially, this study profoundly analyzes pros of public nomination by political parties. As a result, this study concludes that the improvement of current public nomination system is better than the abolition of it for the sustainable development of local autonomy. In addition, this study examines how to protect the prosperous future of local autonomy to break down a ruinous regionalism and a subjugation of local government by central government. This study proposes to avoid the policy of developing metropolitan including Seoul. This study also proposes the solution for systematic problems regarding limitation of 3 consecutive terms for chiefs of local government. This study propose to settle down election campaign on basis of Manifesto which is consists of diverse policies. Finally, this study suggests a couple of ways to complement and improve the shortcomings of public nomination by political parties. Ultimately, it is necessary to continue to study for improving the system of public nomination system by political parties local to the election of local government which has normative justification. Socialist countries, such as China and North Korea, also are nominally executing local autonomy. Nowadays, there is a negative view on the local autonomy implemented in Korea in compared with the western democratic countries which have a history of local autonomy for hundreds of years. The local autonomy of Korea is still in the beginning stage in terms of institution and human resources. Therefore, the study regarding the development of local autonomy should be continued.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title한국 지방정치제도의 발전방안에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on Development of Korean Local Politics Focused on Partisanship in the Local Election-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김청식-
dc.contributor.alternativeauthorCheong Sik Kim-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak공공정책대학원-
dc.sector.department행정학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation협상 전공-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC POLICY[S](공공정책대학원) > HEALTHCARE ADMINISTRATION(의료행정학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE