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젠더리스 스타일을 응용한 Z세대 메이크업 디자인 제품 이미지 개발 연구

Title
젠더리스 스타일을 응용한 Z세대 메이크업 디자인 제품 이미지 개발 연구
Other Titles
A Study on Product Image of Z Generation Makeup Design Products Image Using Genderless Style
Author
이현종
Alternative Author(s)
Lee,Hyun Jong
Advisor(s)
이영재
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
성 중립 인칭대사 ‘제'나 ’데이'를 선택할 수 있고 ‘신사숙녀여러분’이라는 표현 대신 ’여러분 안녕 하세요‘ 라는 표현을 사용하고 성 중립의 성 소수자들이 존중받는 젠더리스 시대가 도래 했다. 국내 화장품 뷰티 시장도 브랜드의 고급화와 세분화 과정을 통해 제트 세대 소비자의 요구에 대응하려는 노력이 보이기는 하나 아직 시작 단계에 불과하며, 해외 젠더리스 화장품 브랜드의 고급스런 이미지 강세로 국내 젠더리스 뷰티 시장에서의 내셔널 브랜드 입지가 불분명하다. 화장품 시장의 질적, 양적 성장에 반해 국내 성 중립의 젠더리스 브랜드는 아직 시작 단계에 불과하여 제트 세대 소비자들의 욕구는 해외 브랜드에 만족되는 실정이다. 남성성과 여성성을 구분 짓지 않고 젠더리스 있는 모습 그대로를 지지하며 성 중립 인칭대명사 ‘제'의 선택으로 차별화된 브랜드 이미지 구축하여 젠더리스 뷰티의 컨셉과 트렌드에 머무르는 것이 아닌 제트세대 소비자 개인의 취향과 스타일을 우선시 하여 트렌드에 민감하고 감각적 성향에 맞춘 창의적이고 심플한 제품의 디자인이 중요한 과제로 등장하고 있다. 이에 본 연구에서는 제트세대 특징과 젠더리스 스타일을 응용한 젠더리스 스타일의 패션 컬렉션에 나타난 젠더리스 트렌드 컬러, 패션 소재, 디자인 아이템 등 특징에 대해 조사하였다. 제품 기획 및 개발은 젠더리스 화장품 현황과 제품이미지, 컬러 등 의 사례와 2020 봄여름시즌, 2020 가을겨울시즌 컬러 트렌드를 분석한 뒤 이를 토대로 추출한 컬러로 젠더리스 뷰티 브랜드『제더』를 개발하고 제품 디자인 제시하여 연구하고자 한다. 본 연구의 목적은 젠더리스 스타일을 응용한 『제더』메이크업 제품을 디자인하여 급성장하는 남성화장품 그 중에서도 젠더리스 화장품에 새로운 브랜드와 트렌디한 제품 디자인을 제시하는데 있으며 본 연구에서 제시하는 제품이미지 디자인이 고급스움, 독특함, 호기심, 실용성, 남녀공용 선호도와 젠더리스 이미지를 선택하여 시각적 감성자극 효과를 얻을 수 있는 컬러와 젠더리스 감성의 제품을 디자인함으로써 전체적인 디자인의 완성도를 높이고자 한다. 제트세대 감성과 젠더리스 스타일인 핑크컬러와 곡선미의 레이스를 적용하여 제품 디자인에 활용함으로서 독특함과 실용적인 그리고 고급스러운 이미지의 시각 효과를 통해 남녀 성 구분에 구애 받지 않는 성 중립의 젠더리스이미지와 메이크업 제품으로써의 확고한 정체성 구축 효과와 더불어 독특하게 디자인된 제품이미지에 대한 전반적인 가치 상승효과를 얻는 것에 목적을 두었다. 이와 같은 제품 디자인은 문헌조사를 토대로 설문조사를 진행하고 이에 대한 응답자의 선호 컬러를 추출한 결과로서 향후 젠더리스 신규 브랜드 『제더』메이크업 제품이 사용화 될 시 판매 전략을 세우는 데 유익한 정보로 활용 될 것이다. 이처럼 본 연구의 결론은 Z세대 젠더리스 메이크업 브랜드『제더』의 메이크업 제품 디자인의 설계 및 생산이 젠더리스 화장품 시장의 고부가가치 창출에 기여 할 수 있다는 것이다. 또한 곡선미의 레이스 문양과 세이프 핑크 컬러를 메이크업 제품 디자인에 활용함으로써 제품에 독특하고 창의적인 효과가 예상되는 결과를 통해 젠더리스 메이크업 제품으로의 정체성을 구축하고 실용적인 이미지를 부각시켜 완성도 높은 제품디자인을 제시하여 젠더리스 제품으로써 이미지 가치 상승효과와 제작 후 상품화 가능성을 높일 수 있음을 실증연구를 통해 알 수 있었다. 끝으로 본 연구의 젠더리스 메이크업 제품 이미지 디자인 개발을 통해 10대에서 20대 이상의 제트 세대 뿐 아니라 젠더리스 성 중립적인 누구나 사용할 수 있도록 하여 진정한 젠더뷰티 메이크업 문화의 성장을 도모한다. 제트세대 자신을 표현하는 수단으로 독특하고 창의성이 돋보이는 메이크업 제품을 지속적으로 개발하고 활성화 하는데 기여하며 젠더리스 메이크업 시장이 더욱 발전되길 기대한다.
We are currently living in a genderless world, where people can choose the gender-neutral pronoun “ge” or “they,” use “hello, everybody” instead of “ladies and gentlemen,” and respect gender-neutral sexual minorities. As Korean brands have been becoming increasingly more luxurious and segmented, there is some effort in the Korean cosmetic beauty market to live up to the needs of Generation Z consumers. However, the market is still in its infancy, and with the strong momentum of foreign genderless cosmetic brands’ luxurious image, the position of Korean national brands is uncertain in the Korean genderless beauty market. Compared to qualitative and quantitative growth in the cosmetic market, the needs of Generation Z consumers in Korea are satisfied mostly by foreign brands, as Korean gender-neutral genderless brands are still in their infancy. Supporting genderlessness as it is, without distinguishing between masculinity and femininity, is emerging as an important challenge, which would involve building a differentiated brand image by using the general-neutral pronoun “ge” as well as designing creative and simple products that are sensitive to trends and live up to sensuous tendencies by prioritizing the taste and style of individual Generation Z consumers beyond the concepts and trends of androgynous beauty. In this regard, the present study examined the features of genderless trend colors, fashion materials, and design items in fashion collections which applied the characteristics of Generation Z and the genderless style. For product planning and development, this study analyzed the current status of genderless cosmetics, product images, and color trends for the 2020 spring/summer and fall/winter seasons. With colors identified from this analysis, this study has developed a genderless beauty brand called “geder” and suggests a product design for it. The purpose of this study is to propose a new brand and trendy product design in the rapidly growing market for male cosmetics, especially genderless cosmetics, by designing the geder genderless makeup product. The study aims to improve the overall completion of geder’s proposed product image design by selecting luxury, uniqueness, curiosity, practicality, unisex preference, and genderless image, and designing a genderless product with colors that can produce visual and sensory effects. By applying shades of pink and beautifully curved lace (which represent Generation Z’s emotion and genderless style) to geder’s product design, the present study aims to enhance the overall value of its uniquely designed product image and establish its identity clearly as a gender-neutral makeup product, untethered by the dichotomy between male and female, with the visual effects of uniqueness, practicality, and luxury. This product design is the result of colors preferred by the respondents of a questionnaire survey we conducted based on the literature review, which will serve as useful information in the future for establishing sales strategies if geder’s new genderless brand of makeup products are commercialized. This study concludes that the design and production of geder’s Generation Z Genderless Brand of makeup products may contribute greatly to generating high added value in the genderless cosmetic market. Furthermore, by applying beautifully curved lace patterns and shades of pink to the makeup product design, the products are expected to deliver unique and creative effects. As such, this empirical study has demonstrated that establishing geder’s identity as a genderless makeup product, highlighting its practical image, and proposing a complete product design could improve its image value as a genderless product and its potential for commercialization after development. Finally, the genderless image design of makeup products developed in this study would promote the growth of a true gender beauty makeup culture by allowing not only Generation Z (which includes those in their teens and 20s) to use the product, but also anyone who is genderless and gender-neutral. It is expected to contribute to continuously developing and promoting unique and creative makeup products as a means of representing Generation Z itself, and to further advance the development of the genderless makeup market.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109372http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436332
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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