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모바일 환경에서의 UX디자인이 사용자에게 미치는 영향에 관한 연구

Title
모바일 환경에서의 UX디자인이 사용자에게 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Effects of UX design on a Mobile Platform to Users : Focused on SNS Applications
Author
윤동환
Alternative Author(s)
Yun Donghwan
Advisor(s)
김성훈
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재는 모든 것을 온라인으로 이용하는 시대이다. 사람들이 늘 하고있는 업무나 생활, 엔터테인먼트를 즐기는 것은 물론이고 쇼핑도 온라인과 모바일이나 온라인에서 행해지고 있다. 소셜 네트워크 서비스(SNS)가 사람들의 생활 속에 들어오면서 온라인에서의 사회와는 또 다른 새로운 사회가 만들어지게 되었다. SNS는 대중매체와 같이 정보 공유와 새로운 정보를 창출한다는 공통점이 있다. 하지만 SNS는 상대적으로 접근하기 쉽고, 이용자가 편리하게 이용할 수 있다는 장점이 있다. 또 SNS상의 사용자들이 스스로 정보를 공유하고 확산, 반응이 되므로 대중매체가 정보를 획득하고 생산하는 시일은 SNS와는 차이가 있다. SNS가 빠른 확산 속도와 쉬운 정보 공유라면 이 정보들이 가공되고 변질됨에 있어서는 대중매체보다는 더 크다는 단점도 있다. 이 같은 장단점을 가지고 SNS는 출시 이후 이용자수가 크게 증가하였다. 사용자들은 새로운 플랫폼과 새로운 환경에 흥분했고 멈출 수 없이 확산되어 나갔다. 매년 급변하는 모바일 시장에서 SNS에서의 UX디자인은 사용자에게 새로운 플랫폼을 제시하고 변화시킨다. 그에 사용자들은 SNS를 사용함에 있어 만족도가 달라지며 현재는 인스타그램의 이용자수가 증가하고 있고, 페이스북과 카카오스토리, 네이버밴드는 감소하고 있다고 나타났다. 이러한 현상에 대하여 아직까지는 다각도에서 접근한 연구가 부족하고, 트렌드도 급변하기 때문에 새롭고 다양한 시도의 연구가 필요하다. 오늘날 모바일 환경의 변화와 새로운 기술은 사용자들의 일상생활에 온전히 스며들어 편의를 누리고 새로운 경험을 하고 있다. 새로운 기술과 사용자들의 변화에 맞추어 사용자가 원하는 니즈를 찾는 것이 목적이며, 연구 결과를 토대로 사용자의 만족감을 충족시켜줄 수 있는 역할을 할 것으로 기대한다. 본 연구에서는 Peter Morville의 The User Experience Honeycomb을 토대로 UX디자인의 구성요소를 유용성, 사용성, 매력성, 검색성, 접근성, 신뢰성, 가치성 이렇게 7가지로 정의하였다. 국내에서 가장 많이 이용하고 있는 페이스북, 카카오스토리, 인스타그램, 네이버 밴드를 연구 대상으로 선정하였고 SNS를 사용하는 사용자의 플로우에 맞춰 UX디자인이 각 플 로우에서 사용자에 미치는 만족도에 대하여 사례를 분석하였다. 그 결과, 모든 SNS는 사용자들이 이용하는 목적을 분명 띄고있으나 쉽고 직관적인 사용성 그리고 시각적으로 느낄 수 있는 매력성에서 이용자들의 만족감의 원인이 되었다. 편리하고 정확한 검색, 쉽고 빠른 접근성 또한 사용자들이 SNS를 이용하는데 불편함을 느끼고. 각 SNS를 구성하고 있는 페이지나 컨텐츠들은 사용자들의 신뢰와 그만한 가치가 있는지도 분석한 결과 이 디자인 요소로 인한 SNS의 사용자들의 만족도에 따라 매년, 매달 SNS의 이용자수가 증가하거나 감소한다는 연구 결과를 도출하였다. 빠르게 변화하는 스마트 기술과 포화 하는 SNS시장에서 다른 SNS와는 다르게 차별화 된 UI와 UX를 가지고 독자적인 서비스를 구축해야 할 것 이다. 이에 사용자의 입장에서 먼저 생각하고 사용자의 경험을 향상 시켜줄 수 있는 UI/UX디자인에 관한 연구는 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
Currently, it is the age to use everything online. Not only do people enjoy their usual work, life, and entertainment, but also shopping is done online, mobile, or online. As social network service (SNS) enters the lives of people, a new society has been created different from online society. SNS has the common point of sharing information and creating new information like mass media, but SNS is relatively easy to access and has the advantage that users can use it conveniently. In addition, since users on SNS share, spread and respond to information themselves, the seal that mass media acquires and produces information is different from SNS. If SNS is a fast spread rate and easy information sharing, there is a disadvantage that these information is processed and degraded more than mass media. With these advantages and disadvantages, SNS has increased its number of users since its launch. Users have been excited about new platforms and new environments and have been spreading unstoppably. Today, the changes in mobile environment and new technologies are fully permeating the daily life of users and enjoying convenience and experiencing new experiences. The purpose of this study is to find the needs of users according to the changes of new technologies and users, and it is expected that it will play a role to satisfy the satisfaction of users based on the results of the study. In this study, the UX design components were defined as 7 types of usefulness, usability, attractiveness, searchability, accessibility, reliability, and value based on Peter Morville's The User Experience Honeycomb. The most popular Facebook, Kakao Story, Instagram, and Naver bands in Korea were selected as the subjects of the study, and the cases of the satisfaction of UX design on users in each flow were analyzed according to the flow of users using SNS. As a result, all SNSs clearly show the purpose of users' use, but they cause users' satisfaction in easy, intuitive usability and visual appeal. It feels inconvenience to moreover users use SNS convenient and exact search, and the easy and fast accessibility. As a result of analyzing whether the pages and contents that constitute each SNS are worthy of the trust of users, the study results were derived that the number of users of SNS increases or decreases every month according to the satisfaction of users of SNS due to this design element. In the rapidly changing smart technology and saturated SNS market, it is necessary to build independent services with differentiated UI and UX unlike other SNS. Therefore, the study on UI/UX design that can improve user's experience and think first from the viewpoint of user should be continued.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109371http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436090
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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