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직무만족이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구

Title
직무만족이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Effect of Job Satisfaction on Organizational Commitment : Focusing on the comparison between family and non-family businesses
Author
손하늘
Alternative Author(s)
Son Ha nel
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
가족기업과 비 가족기업의 경영성과의 비교에 대한 연구는 가족기업이 비 가족기업에 비해 경영성과가 더 높다는 연구결과를 선행연구들에서 제시하였다. 그러나 가족기업이 비 가족기업에 비하여 직무만족도와 경영성과가 모두 높은 것은 아니다. 왜냐하면 가족기업 내에서 발생하는 모든 경우들이 경영성과에 각기 다른 영향을 미치기 때문이다. 본 연구에서의 결과로는 한계점이 있는데 실증분석을 하기 위해 이 연구의 대상이 수도권 지역을 대상으로 하였고 연구의 대상자들이 가족기업과 비 가족기업의 전체의 구성원을 대변하여 일반화하기가 어려운 부분이 있었다. 이에 본 연구는 2019년 2월부터 2019년4월 까지 국내 수도권의 가족기업과 비 가족기업으로 분류하였다. 두 기업집단 간 차이가 있는지를 검증한 결과 두 기업집단 간의 차이가 있으며 유의수준 1%에서 통계적으로 유의하였다. 가족기업이 비 가족기업에 비해 업무만족도가 높은 것으로 나왔다. 이는 크게 경영자와의 커뮤니케이션만족과 업무만족 두 가지로 구분을 하여 분석하였다. 또한 조직몰입도에 관한 분석도 가족기업이 비 가족기업에 비해 더 높았고 경영성과에 대한 분석은 가족기업과 비 가족기업의 큰 차이를 나타내지는 않았다.. 이는 앞서 제시한 가족기업과 비 가족기업 모두에서 종업원의 만족도 즉, 경영자와의 커뮤니케이션 만족과 업무만족은 조직몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 경영자와의 커뮤니케이션 만족은 경영자와 종업원 간의 의사소통 등으로 인하여 업무환경 개선과 업무변경 등이 잘 협의가 되어 업무의 효율성과 생산성을 높일 수 있고 업무만족의 경우 조직몰입도가 높아지면서 경영자와의 경영의지와 목표를 공유할 수 있고 그로인한 자신이 소속한 회사의 강한 소속감과 책임감으로 이직율이 줄어들어 그만큼의 전문성과 업무성과에 대한 확연한 차이를 보이고 있다. 조직몰입도가 높아지면 종업원들의 기술력과 생산공정에 대한 전문성이 높아지고 제품에 대한 품질 또한 향상을 시킬 수 있으며 회사에 대한 자부심이 높아지는 만큼 경영성과에도 영향을 미칠 수 있지만 연구결과에서 만큼은 조직몰입도의 자체만으로는 경영성과에 큰 영향을 미칠 수는 없었다. 본 연구의 한계점으로 지목된 설문지의 응답자가 수도권의 가족기업과 비 가족기업이라는 것에 국한되어 있기에 연구의 결과만으로 확립할 수 없는 가설들이 있지만 현재 국내·외 많은 기업들의 형태는 가족기업의 형태로 더욱 더 커지고 있으며 더 나아가 가족기업의 경영성과는 비 가족기업에 비해 장기적인 안목으로 인하여 상승곡선을 그리는 경영성과에 대한 결과가 나올 것이다.; The study of the comparison of the performance of family business with the performance of non - family business suggests that the results of the study show that the performance of family business is higher than that of non - family business. However, family business is not high in job satisfaction and management performance compared to non - family business. This is because all cases occurring within a family business have different effects on business performance. The results of this study have limitations. In order to conduct the empirical analysis, the subjects of this study were in the metropolitan area and it was difficult to generalize the subjects of the study by representing the whole members of the family business and the non family business . Therefore, this study is classified as family business and non - family business in the metropolitan area from February 2019 to April 2019. As a result of verifying whether there is a difference between the two business groups, there is a difference between the two business groups and statistically significant at the significance level of 1%. Family business has higher job satisfaction than non - family business. This is largely divided into two types: communication satisfaction with business executives and job satisfaction. Also, analysis of organizational commitment was higher in family firms than non - family firms and analysis of management performance was higher than family firms in non - family firms. The results of this study are as follows: First, the satisfaction of the employees, that is, the communication satisfaction with the managers and the job satisfaction, have a significant effect on the organizational commitment. Communication satisfaction with management can be improved by improving the efficiency and productivity of the business by improving the working environment and changing the business due to the communication between the manager and the employee. In the case of job satisfaction, It is possible to share the will and the goal, and the turnover rate is reduced due to the strong sense of belonging and responsibility of the company to which it belongs. The higher the organizational commitment, the higher the technical expertise of the employees and the professionalism of the production process, the better the quality of the products, and the higher the self-esteem of the company, the more influence on the management performance. It alone could not have a significant impact on business performance. Although there are hypotheses that can not be established solely by the results of the study because the respondents of the questionnaire identified as the limit of this study are confined to the family business and the non-family business in the metropolitan area, In addition, the results of the management performance of the family business are more likely to be drawn on the upside curve due to the marginal perspective than the non family business.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109368http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436386
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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