425 0

필라테스 지도자 전문성과 비언어적커뮤니케이션이 수업만족과 운동지속의사에 미치는 영향

Title
필라테스 지도자 전문성과 비언어적커뮤니케이션이 수업만족과 운동지속의사에 미치는 영향
Other Titles
The influence of professionalism and nonverval communication of Pilates instructors on class satisfaction and adherence of Pilates participants
Author
황민경
Alternative Author(s)
Hwang, Min Kyoung
Advisor(s)
이성노
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 필라테스 지도자와 운영자에게 필라테스 회원들이 원하는 지도자의 전문성과 비언어적커뮤니케이션의 요인들을 제공하여 필라테스 회원들의 수업만족을 높이고, 자발적이며 지속적인 참여를 유도하고자 한다. 이를 위하여 본 연구의 목적은 연구대상자의 일반적 특성에 따른 지도자 전문성, 비언어적커뮤니케이션, 수업만족과 운동지속에 대한 차이, 그리고 둘째, 지도자 전문성과 비언어적커뮤니케이션이 수업만족과 운동지속에 미치는 영향을 분석하는데 있다. 연구의 대상은 서울시와 경기도의 필라테스 전문센터에서 필라테스 프로그램을 최소 1개월 이상, 주 1회 이상 참여하는 회원들을 모집단으로 총 400명을 모집하여 최종 결과분석에는 350명의 설문자료를 분석하였다. 조사도구는 지도자 전문성(실기지식, 기본원리, 회원관리, 지도기술, 인성), 비언어적커뮤니케이션(신체언어, 외향언어, 유사언어, 공간언어), 수업만족(심리적, 신체적, 사회적, 교육적 만족), 운동지속의사(경향성, 가능성, 강화성)의 총 4개 요인의 설문지를 사용하여 분석하였다. 결과를 요약하면 필라테스 회원들의 일반적 특성으로 여성이며 건강하고, 참여기간과 횟수가 높고, 개인레슨을 받을 때 지도자 전문성과 비언어적커뮤니케이션을 인지하고 습득하는 능력, 그리고 수업만족이 높고 운동을 지속하고자 하는 경향성이 높게 나타났다. 그리고 지도자 전문성과 비언어적커뮤니케이션은 수업만족과 운동지속에 정적으로 유의한 영향을 미쳤으며, 지도자의 회원관리와 지도기술, 비언어적커뮤니케이션의 신체언어, 외향언어, 공간언어가 중요한 요인으로 나타났다. 결론적으로 필라테스 회원들이 수업에 만족하고 운동을 지속하게 하기 위하여 지도자는 회원들에게 지속적인 개인 상담과 지도자가 가지고 있는 지식과 다양한 운동 경험을 통해 회원들과 소통함으로써 긍정적인 관계를 형성하고, 회원들의 운동 목적과 개인적 특성을 인지하여 즐겁고 재미있게 수업을 해야 한다고 생각되어진다. 또한 지도자는 필라테스 수업 시 수업내용의 효율적인 전달을 위하여 회원들에게 보여주는 호응, 이해를 돕기 위한 제스처 뿐만 아니라 지도자의 외모와 자세 등도 고려하여 회원들이 수업을 이해하고 만족할 수 있도록 비언어적커뮤니케이션에 대한 관리, 개발 및 전략의 중요성을 인식하고 적용하는데 많은 노력을 기울여야 한다고 생각되어진다. 또한 자격증 교육과정에서 필라테스의 실기능력과 이론뿐만 아니라 회원관리와 비언어적커뮤니케이션에 대한 내용에도 많은 시간을 할애하여야 한다고 생각되어지며, 지도자들은 교육과정에서 배운 부분만으로는 실전에서 적용하기 부족한 부분이 많기 때문에 끊임없이 배움을 통해 실력을 키워나가며, 지속적인 자기성찰이 요구되어진다.; This study aims to provide Pilates instructor and operators with the factors of the instructor’s professionalism and nonverbal communication desired by Pilates members in order to increase the class satisfaction and to encourage voluntary and exercise adherence of the members. To accomplish this aims, the purpose of this study was to analyze the factors of the instructor’s professionalism, nonverbal communication skills, class satisfaction, and exercise adherence according to the general characteristics of the subjects, and the influence of professionalism and non-verbal communication skills on class satisfaction and exercise adherence. The subjects of the study were a total of 400 people who participated in the pilates program for at least one week in more than a month at the Pilates Center in Seoul and Gyeonggi-do, and analyzed the 350 questionnaire data for final analysis. The survey instrument was analyzed using four factors as the instructor’s professionalism (teaching knowledge. basic principles, membership management, teaching skills, personality), non-verbal communication skills (kinesics, physical appearance, paralanguage, proxemics), class satisfaction (psychological, physical, social, educational satisfaction), and exercise adherence (predisposition, probability, reinforcement). Summarizing the results, the class satisfaction, a tendency to exercise adherence, and the members' ability to recognize and acquire the instructor’s professionalism and the nonverbal communication skill were high when they were female, healthy, and had a long period and high frequency of participation, and received individual lessons. And the instructor’s professionalism and nonverbal communication had a statistically significant influence on the class satisfaction and the exercise adherence. There were the important factors in order of the membership management, the teaching skills of the instructor’s professionalism, and kinesics, physical appearance, proxemics of nonverbal communication skills for increasing the class satisfaction and the exercise adherence.. In conclusion, in order for Pilates members to be satisfied the class and to continue the exercise, an instructors must establish a positive relationship by communicating with the members through continuous personal counseling, and knowledge of the instructor on various exercise experiences. It is thought that it should be fun and enjoyable class by an instructor recognized the members' exercise objectives and personal characteristics in order to encourage their exercise longer and make the members satisfied. In addition, in order to effectively communicate the contents of the Pilates class, the instructor should take care not only the positive responses and the gestures to help the members, but also the appearance and attitude of the leader, so that the members can understand and satisfy the class. It is thought that much effort should be made to recognize and apply the importance of development and strategy for the nonverbal communication skills. And in the certification course, it is thought that not only practical skill and theory of Pilates but also much time should be devoted to the contents of membership management and nonverbal communication. It is necessary to constantly require self-reflection through learning because only the knowledge from the education is not enough to apply the actual field.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109233http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436455
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE